Skip to main content
فهرست مقالات

فراز و نشیب های یک شاعر (شعر مسعود احمدی)

نویسنده:

(12 صفحه - از 134 تا 145)

کلید واژه های ماشینی : شعر، شاعر، تصویر، باد، شعر مسعود احمدی، اسب، سیاسی، شاملو، زبان، قالب

خلاصه ماشینی:

"حال، اگر هنرمند-که چشم‌انداز وضعیت جدید دیگر به چشم او امیدبخش نیست، بلکه تیره می‌نماید-هنوز به باورهای خود وفادار مانده باشد، از نمادگرایی(سمبلیسم)به مثابه محملی برای بیان همان درون‌مایه‌های عقیدتی پیشین سود می‌جوید، اما چنان‌چه فشارهای خارجی او را به تردید در استحکام باورهایش کشانیده باشند به تصویر نمادین مفاهیمی عمدتا غیر اجتماعی روی می‌آورد-مفاهیمی که بیش‌تر از ذهنیت هنرمند رنگ پذیرفته‌اند تا عینیت بیرون؛مفاهیمی بدوا فردی، که ابعادی اخلاقی و فلسفی می‌یابند. اما اگر آفتاب در آن یک از بعدی حماسی برخوردار بود، در این‌جا خود آفتاب است که می‌تابد، و این پایان-یا آغاز-امیدبخشی است برای کار یک شاعر که از خشونت و حماسه آفتاب به لطافت آن دست یافته است:حاصل این گذار، بافتی تصویری و زبانی پرداخته‌تر و ساختاری فشرده بر گستره تخیلی غنی و تلطیف شده است. (ص 43)، و در جای دیگر«واپسین آوازش»را در«رگان خانگیان خسته»می‌دواند(ص 44)، هم‌چنان‌که در شعر دیگر حبه انگوری را که به منقار دارد به دهان دخترک می‌سپارد و جان خود را به دست کولاک(ص 45) در اشعار این بخش از دونده خسته، هم‌چون بخش آخر روز بارانی، باز هم طبیعت است که برای شاعر زندگی‌بخش است، اما از سر خوشی و گشادگی فضای آن اشعار خبری نیست، گویی شاعر در وضعیتی جدی‌تر به جهان می‌نگرد. ظاهرا، سنگ و صخره که در اشعار این بخش نماد جمود و سنگ‌شدگی احساسات است، علاوه بر پندارهای اخلاقی، تصورات سیاسی شاعر را نیز متأثر کرده است، و حال آن‌ که علیرغم پرسش عبوسانه و تحکم‌آمیز و در همان حال تمسخرآلود شاعر، تصویر ارائه شده تنافری را که مراد سراینده است برنمی‌انگیزد؟همچنان‌که تعبیر دیگر او«سروری در بازوان زمستان»(ص 117)نمی‌تواند میان اندیشه و تصویر شعر یگانگی برقرار کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.