خلاصه ماشینی:
"پیش از آغاز جنگ،این دوست همدرس هنگام گذرانیدن تابستان در سواحل لیگوریا[در شمال باختری ایتالیا]-همانجا که نخستین بخش چنین گفت زرتشت نوشته شد-در نامههایی سرشار از«صمیمیت ناب یک جوان نوشکفتۀ آلمانی»،برای لویت شرح داده بود که چگونه در شبهای مهتاب کوهستان لیگوریا حالتهای گوناگون سایهافکن بر کتاب نیچه را در روح خویش بازیافته است.
ایراد لویت این است که درست روشن نبود تا چه حد امکان دارد بند 74 بخش دوم کتاب هایدگر هستی و زمان12را(زیر عنوان«قوام اساسی تاریخیت»)13به اوضاع سیاسی 1933 ربط داد.
هایدگر پنج سال پیش(در تبصرهای به بند 51 بخش دوم هستی و زمان)،جدایی بنیادی مرگ هر کس را از دیگران،به مرگ ایوان ایلیچ15در نوشتۀ تولستوی، ربط داده بود،ولی اکنون میخواست پیوندی بین این موضوع ایجاد کند با مرگ مردی آلمانی به نام آلبرت لئو اشلاگتر،اهل ناحیۀ جنگل سیاه،که به انگیزه میهنپرستی در 1923 در منطقه تحت اشغال فرانسه درصدد خرابکاری برآمده و با گلوله کشته شده بود.
هایدگر به پیروی از نیچه در«فواید و معایب تاریخ برای زندگی»-یعنی بخش دوم تأملات بیگاه18 چاپ 1874-به آنچه ممکن است نامش را فایدهجویی در تاریخ گذاشت،نظر دارد،بر طبق این نظر،تاریخ تنها از این جهت فایدۀ موجه پیدا میکند که روی موج آینده سوار شود.
لویت عقیده داشت که هیچ فیلسوفی اینچنین مانند هایدگر فلسفه را به خدمت مقتضیات وقت نگماشته است و فلسفۀ وی،از این حیث،با آنچه نیچه به طور عام نامش را«هیچ انگاری»[یا نیهیلیسم]گذاشته-یعنی ارادۀ معطوف به نابودی-عجین شده است."