Skip to main content
فهرست مقالات

شناخت مکتب های ادبی (5): ناتورالیسم

نویسنده:

(5 صفحه - از 584 تا 588)

کلید واژه های ماشینی : ناتورالیسم، مکتب، ناتورالیستی، رمان، زولا، ادبی، نویسنده ناتورالیست، شعر، طبیعت، نویسنده ناتورالیست برخلاف نویسنده واقع‌گرا

خلاصه ماشینی:

"اما نویسنده ناتورالیست، برگریزان را تنها پدیده‌ای طبیعی و نتیجه محتوم فعل و انفعال‌ها می‌داند که واقعیت علمی دارند، از این جهت، خواننده را به دیدار درخت می‌برد و جای جدا شدن برگ‌ها را از شاخه‌ها که بر اثر عوامل طبیعی سخت شده و مانع رسیدن مواد غذایی به برگها و در نتیجه زرد شدن و ریختن آن‌ها شده است، به او نشان می‌دهد، از همین جاست که دیدگاه عینی و عملی و صریح نویسند ناتورالیست نسبت به طبیعت، بشر و جامعه آشکار می‌شود. نبشر که تحت تسلط نیروهای خارجی (اجتماع و طبیعت)و نیروهای درونی(توارث و ضمیر ناخودآگاه)است، اگرچه نسبت به این نیروها واکنش نشان می‌دهد، اما نه از آن‌ها آگاهی دارد و نه می‌تواند آن‌ها را تغییر دهد یا تحت اختیار خود درآورد، بنابراین از نظر او، انسان در حد حیوانی بی‌اراده که در کشاکش بی‌پایان زندگی، برای بقای خود، گرفتار جبری طبیعی و اجتماعی است، باقی می‌ماند، زیرا نمی‌تواند عوامل طبیعی، اجتماعی و اقتصادی حاکم بر سرنوشت خود را تعیین کند یا تغییر دهد، از همین جا است که بعضی از مظاهر زننده زندگی و جامعه در آثار ناتورالیستی جلوه و بروزی افراطی می‌یابند. در شعر، اغلب از ناتورالیسم به مفهومی نزدیک به رمانتیسم یعنی علاقه و عشق شدید نسبت به طبیعت تعبیر شده است(هرچند بعضی اصطلاح نیچریسم‌ msirutaN (طبیعت‌گرایی) را برای این مفهوم مناسب‌تر دانسته‌اند)و ناتورالیسم با خصوصیاتی که شرح داده شد، چندان جای جلوه و ظهوری در شعر نیافت، زیرا اساس کار ناتورالیست‌ها بر تجربه و مشاهده متکی است و این دو در نمایشنامه و رمان امکان پرورش بیشتری دارند، با اینهمه امیل زولا، سعی کرد برای شعر نیز نظریه‌ای مبتنی بر شیوه‌های ناتورالیستی ارائه دهد، از نظر او، فرانسوا کوپه(1908-1842)و سولی پرودوم(1907-1839)پیشگامان مکتبی هستند که می‌توانند زبان تاره‌ای که مناسب توصیف واقعی عصر علم است، ایجاد کنند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.