Skip to main content
فهرست مقالات

قوم های کهن - نظری به تاریخ اورارتو

نویسنده:

(15 صفحه - از 907 تا 921)

خلاصه ماشینی:

"بدین‌ترتیب،نود و هفت ظرف‌ اورارتویی با نوشته‌های پادشاهان اورارتو در خمره‌ای از این نوع در کرمیربلور Karmir Blur و همچنین اشیاء مفرغی مختلف و نیز گندم و آرد در بعضی از آنها به دست آمده است. این واقعیت که زبان آشوری در کتیبه‌های به کار رفت نشان می‌دهد که در نیمهء دوم‌ سدهء نهم پیش از میلاد،دولت اورارتو تحت استیلای فرهنگی آشور قرار داشت. اورارتوئیها از لحاظ کتیبه‌های‌ تاریخی سلطنتی خود نیز از آشوریها اقتباس کردند،و سبک آنها،که سبک سدهء نهم پیش از میلاد بود در سراسر تاریخ اورارتو حفظ شد. در پایان سدهء نهم پیش از میلاد،اورارتوئیها شروع به بسط قلمرو خود کردند و برای این منظور به نبردهایی در منطقه بین دریاچه‌های وان و ارومیه(منطقهء موسسبر آشوری‌ یعنی شهر اورارتویی اردی Ardi )و در سرزمین واقع در جنوب دریاچهء ارومیه و ماوراء قفقاز دست زدند. ویژگیهای هنر اورارتویی نمونه‌هایی که از این هنر به دست آمده بیشتر مربوط به آثار هنری«قصری»و احداث کاخهاست،و هدف عمدهء آنها نشان دادن ثروت و عظمت اوزارتوها بوده است. پیوستگی میان فرهنگ اورارتویی و مدیترانه‌ای،که در قرن هشتم پیش از میلاد دستهء یک دیگدان مفرغی از مقابل و پشت سر برقرار شد یک جانبه نبود،و یکی از مهمترین مسائل در تاریخ آسیای غربی نشان دادن رابطهء فرهنگهای مدیترانه‌ای و سوریائی و اورارتویی در نخستین سده‌های هزارهء اول پیش از میلاد است. پیوستگی میان هنر اورارتویی و سکایی آثار هنری سکایی،که سازندگان آنها یا تحت نفوذ شدید هنر آسیای غربی بودند، نقوش روی دروازهء بالاوات،در زمان سلطنت شلمنصر سوم(موزهء بریتانیا)که اسیران‌ اورارتویی را درحالی نشان می‌دهد که کالهخودهای کاکلدار پوشیده‌اند(860 پیش از میلاد)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.