Skip to main content
فهرست مقالات

معرفی کتاب تکذیب و رد فرق دینی

نویسنده:

(7 صفحه - از 996 تا 1002)

خلاصه ماشینی:

"از اثر برجستهء یزنیک،قبلا ترجمه‌های متعددی به زبان‌های اروپایی منتشر شده‌3و این برگردان‌ها مورد استفاده و استناد محققین و ایرانشناسان بسیاری قرار گرفته بود4،اما (1)-کریستین سن می‌نویسد:یزدگرد سوم تمام ادیان کشور خود را مطالعه کرد و آنها را با دیانت زرتشتی‌ سنجید و آئین عیسویان را نیز فرا گرفت. به راستی چرا هنگامی که مزدا پرستی کیش ایرانیان می‌بوده است،یزنیک از آئین‌ زروان سخن می‌راند؟آیا اطلاع او از آئین همسایگان و فاتحان سرزمینش،تا این مقدار اندک و مبهم است؟برای پاسخ به این پرسش،ابتدا باید دید،که منبع اطلاع یزنیک و دیگر زعمای عیسویت از آئین پارسیان کدام بوده است؟کریستین سن چنین می‌نویسد: نتیجهء مشاوراتی که بین شاهنشاه و مهرنرسی و صاحبان مراتب عالیه و رؤسای‌ زرتشتی واقع شد،فرمانی بود که مهرنرسی به نام شاه،به نجبای ارمنستان ابلاغ کرد. 3 اما اگر زروانی کیش بودن مهرنرسی-و نه فقط مهرنرسی بلکه شاید کلیهء مغان،چرا که آنان نیز در نگارش آئین«زردشت»جهت دعوت عیسویان به دین بهی دستی‌ داشتند-بدین آشکاریست پس چرا محققی نام‌دار چون خانم پیگولوسکایا این چینین می‌نگارد: «در عهد بهرام پنجم،ملقب به بهرام گور(از سال 421 تا 438 شاهی کرد)سیاست‌ دولت ایران نسبت به محافل مسیحی خصمانه بود. »2 روایت فوق که داستان چگونگی آفرینش آفرینندهء زمین و آسمان است،از دیدگاه‌ اسطوره‌شناسی،همچنین فهم روابط و جایگاه دو جنس در جامعهء آن روزگاران بسیار در خود توجه است،چه هرمزد(اورمزد یا اهورمزدا)و همچنین اهریمن،از بطن زروان که پدری‌ باردار(مردی مؤنث!؟)است متولد می‌شود و این امر آنچنان حیرت‌برانگیز است که‌ یزنیک می‌نویسد:3 «و اما اگر بطن را شکافت،شاید هم مادرش را هم کشت."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.