خلاصه ماشینی:
"به نظر 48/8 درصد دانشآموزان نمونهء تحقیق،زندگی مردم در حد کم و متوسط با زندگانی حضرت علی(ع)دارند و کمتر کتاب مطالعه کردهاند،ولی براساس اطلاعاتی که از طریق صدا و سیما و سریال امام علی(ع)و به مناسبتهای و لادت و شهادت این بزرگوار از طریق مساجد و برنامههای ویژه مدرسه و همچنین از سخنان معلمین در مدارس و کلاس درس و پدر و مادر در منزل کسب کردهاند و براساس داستانها و قصههای متعدد از جمله:ماجرای عقیل و خواهش او برای دریافت پول بیشتر از بیت المال و دادن سیخ داغ توسط علی(ع)به او،ماجرای سه روز، روزه گرفتن و دادن غذا به سائل و یتیم و مسکین،درخواست رعایت عدالت علی(ع)از قاضی در هنگام حضور ایشان و فرد مسیحی در نزد قاضی،ماجرای گردنبند امانت گرفته شده از بیت المال توسط زینب دختر آن حضرت،نامه به عثمان ابن حنیف و سرزنش ایشان از این که در سر سفرهای نشسته است که فقیران در آنجای نداشتند،ماجرای خاموش کردن چراغ بیت المال در هنگام ملاقات با طلحه و زبیر،ماجرای بچههای یتیم و غذا گذاشتن حضرت به دهان آنان و سوار کردن آنان بر پشت خود و گرفتن صورت خود به آتش تنور،ماجرای بیاحترامی عمر ابن عبدود به حضرت در جنگ،ماجرای وصله کردن کفش آن حضرت به دست مبارک خودشان،ماجرای آب از چاه کشیدن و نخلستان را آبیاری کردن و انفاق از محصو لات آن،ماجرای حفره چاه و وقف آن،ماجرای کاشتن هستهء خرما و آباد کردن زمین و تبدیل آن به نخلستان و بخشیدن آن به نیازمندان،خریدن لباس برای خود و قنبر غلام خود(خریدن لباس رنگارنگ برای ایشان و خریدن لباس ساده برای خود)،بیرون آوردن تیر از پای مبارک ایشان در حال نماز و عدم اطلاع و درک ایشان از بیرون آوردن تیر از پایشان،دادن انگشتری به سائل در نماز،ماجرای کندن درب خیبر به دست مبارک و ماجرای ضربهء ابن ملجم به حضرت که فرمودند در صورت شهادت فقط یک ضربه ایشان زده شود و ماجرای دیگر که همگی حاکی از شهامت،شجاعت، ایثار،یتیمنوازی،عدالت و دهها و بلکه صدها ویژگی ممتاز دیگر دارد،که شنیدهاند و به خاطر دارند،معتقد هستند که زندگی مردم جامعه کمتر با زندگی حضرت علی(ع)و آرمانها و اهداف و عملکرد ایشان تطبیق دارد."