Skip to main content
فهرست مقالات

گفتاری درباره ریشه شناسی جرائم اطفال

نویسنده:

(8 صفحه - از 32 تا 39)

کلید واژه های ماشینی : طفل، خانواده، ریشه‌شناسی جرائم اطفال، مادر، تربیت، عاطفی، محبت، نوجوانان، شخصیت، بزه‌کاری

خلاصه ماشینی:

"بهر حال در انتهای این بحث باید نتیجه‌گیری کرد که در بزهکاری اطفال و نو- جوانان موضوع ریشه‌شناسی جرائم همانطور که ملاحظه شد بسیار قابل توجه است، در بزهکاری اطفال و نوجوانان پس از تجربیات بسیار باین نتیجه رسیده‌اند که‌ برای همه آنان نمیتوان مانند آنچه در علوم طبیعی جاری است یک سلسله علل‌ و عوامل را بطور قطعی و بصورت قانون‌ لا یتغیر علت ناسازگاری و یا بزهکاری‌ دانست زیرا در اینجا بحث ما از انسانها است که با یکدیگر متفاوت‌اند و دارای‌ شخصیتهای مستقل و متفاوت هستند،پس‌ در درجه اول همانطور که هر انسانی دارای‌ شخصیتی مجزا و مشخص از دیگران و خاص‌ خود میباشد عواملی هم که ممکن است‌ موجبات انحراف و یا سقوط او را فراهم کند مجزا و ویژه خود او است و باید بطور جداگانه مورد بررسی قرار گیرد،و در ثانی همیشه یک عامل سبب بزهکاری‌ نمیشود،مثلا بگوئیم چون این شخص از نظر خلقی یا روانی دارای نقائصی است، یا از نظر خانواده وضع نابسامانی دارد یا از لحاظ محیط و معاشرین محیط آلوده‌ای‌ (به تصویر صفحه مراجعه شود) دارد پس حتما بزهکار میشود،بلکه موضوع‌ بزهکاری اغلب ترکیبی است از مجموعه‌ علل و عوامل مختلف و بعلاوه نوع ترکیب‌ اینها و لحظه‌ای که ممکن است منتهی به‌ بزهکاری شود خود موضوع قابل توجهی‌ است که چگونه ممکن است در بعضی موارد با وجود عوامل مختلف و محیط جرم‌زا، طفلی مرتکب جرم نمیشود و طفل دیگری در آن شرایط مرتکب جرم میشود،که البته‌ این موضوعی است که جرم‌شناس با بررسی‌ درباره شرایط و اختصاصات در هر مورد خاص باید اظهار نظر کند و بهمین جهت‌ امروز درباره هر طفلی که مرتکب جرم میشود بطور جداگانه در مورد علل آن به بررسی و تشخیص میپردازند و معمولا علاوه بر جرم- شناس عده‌ای از متخصصین مانند روانپزشک،پزشک،روانشناس و مددکار اجتماعی با کمک یکدیگر و بطور گروهی به‌ تحقیق و علت‌یابی میپردازند،و برخلاف‌ آنکه عده‌ای فکر میکنند که بوسیله تنبیه یا ارعاب و اقدامات شدید انضباطی و خشونت‌ میتوان از بزهکاری جلوگیری کرد امروز معتقد هستند که درباره هر طفل باید علت‌ بزهکاری و انگیزه آنرا شناخت و کوشش کرد که علت از میان برداشته شود زیرا اگر علت برداشته شد معلول که همان‌ ناسازگاری و یا بزهکاری باشد خودبخود از بین خواهد رفت همانطور که در دستورات‌ و قوانین آسمانی اسلام نیز بیشتر بمسئله‌ ارشاد و هدایت و تنبیه انسانها توجه شده و پیغمبر اکرم(ص)میفرمایند(انی بعثت‌ لاتمم مکارم الاخلاق)من برای تکمیل‌ مبانی اخلاق شایسته بشری برانگیخته‌ بقیه در صفحه 84 تعلیم و تربیت...."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.