Skip to main content
فهرست مقالات

مفهوم تربیت

(8 صفحه - از 40 تا 47)

کلید واژه های ماشینی : تربیت ،مربی ،استعدادهای ،انسان ،میزند ،کودک ،حرکت ،فکر ،عشق ،مفهوم تربیت ،روح ،استدلال ،وظیفه ،تضاد ،تربیت کودک ،روش ،زندگی ،مرادم از تربیت ،سنتی ،عوض ،هستی ،روش بجریان انداختن فکر ،روشهای تربیتی ،محیط ،انتخاب ،نقش مربی ،بشر آدم آفریدن ،ناچار ،استعداد نتیجه‌گیری " فکر ،استعدادها و غرائز فردی

خلاصه ماشینی:

"در این‌جا مرادم از تربیت روشن میشود که تربیت آن راه و آن نظامی است که از بشر انسان میسازد،انسانی که بار امانت را میتواند به دوش بگیرد و قدرتها و صنعت‌ها و تکنیکهای پیشرفته در دست او و در زیر پای‌ او را بالاتر و جلوتر میآورد،و این قدرت و ثروت و علم و صنعت برای او غروری نمیآفریند که وظیفه‌ای میسازد. ما میبینیم‌ آنها که در خانواده مذهبی و در دامان‌ (به تصویر صفحه مراجعه شود) بقیه در صفحه 35 که خود بعنایت پروردگاری و در مکتب مستقیم‌ ربانی(پس از گذراندن ادوار بسیار سخت‌ و ریاضات مشروع شدید و تحمل محرومیتهای‌ همه‌جانبه)بمقامی رسیده‌اند،با تمام جد و جهد و عشق و محبت و دلسوزی و مهربانی‌ نتوانسته‌اند انسانهای غرق در امیال و شهوات را چنان تربیت کنند که از ظلمت‌ جهل و غفلت نجات یافته و استعدادهای‌ ظاهری و باطنی خود را برای سیر تکامل‌ روحی در طی دوران زندگی بکار اندازند، و یا حتی پس از نجات از گمراهی در طریق‌ حق ثابت‌قدم بمانند و اینان علاوه بر اینکه‌ خود میتوانند بهترین معلمین و مربیان بشر بوده و از عهده تربیت انسانهای سلیم النفس‌ و پاک نهاد بیابند،اساسا از جهت دیگری‌ نیز نقش معلم و مربی واقعی را در عمل نیز ایفا مینمایند و آن عبارتست از اینکه اینان‌ (شخصیتهای آسمانی)خود نمونه کامل‌ انسان واقعی تکامل یافته بوده و در مقام‌ تعلیم و تعلم و هدایت و تربیت بشر خود را در قالب یک الگوی صحیح و نمونه تمام عیاری‌ پیش چشم تربیت‌شوندگان،حاضر و آماده‌ قرار داده و در مقام تحریک استعدادهای‌ عالی و کمالات باطنیشان،مستقیما و یا من غیر مستقیم نقش یک عامل محرک موثر و با نفوذی را بازی میکنند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.