Skip to main content
فهرست مقالات

امکان وحدت شخصی وجود در حکمت متعالیه

نویسنده: ؛

پاییز و زمستان 1384 - شماره 6 (22 صفحه - از 67 تا 88)

کلید واژه های ماشینی : وحدت شخصی وجود ،وحدت تشکیکی وجود ،وجود در حکمت متعالیه ،حکمت متعالیه ،وحدت تشکیکی ،شخصی وجود در حکمت ،وحدت وجود ،متعالیه ،پذیرش وحدت شخصی وجود ،امکان وحدت شخصی وجود ،فلسفی ،تشکیکی ،اثبات وحدت شخصی وجود ،وجود به وحدت شخصی ،گذر از وحدت تشکیکی ،ملاصدرا در نظام فلسفی ،مناقشه بر پذیرش وحدت ،طرفداران وحدت شخصی وجود ،امری فراتر از وحدت ،مجازی ،بررسی فلسفی ادله ،بررسی فلسفی ،نظام حکمت متعالیه ،شی‌ء ،وجود در نظام حکمت ،تبیین فلسفی ،نظام فلسفی ،تشکیکی وجود گذر ،شخصی وجود برسد ،ممکن

وحدت وجود یکی از مهم ترین مدعیات عرفاست که همواره با بحث ها و چالش های فراوانی همراه بوده است. در میان نظام های فلسفی در جهان اسلام، ملاصدرا، که توجه خاصی به آرای عرفانی داشت، بر این باور بود که اولین کسی است که توانسته وحدت وجود را تبیین فلسفی کند. اما بعدها در شرح مراد ملاصدرا اختلافاتی پدید آمد؛ در اینکه وی توانسته بود وحدت تشکیکی وجود را اثبات کند، بحثی نبود، اما بحث بر سر این بود که آیا وحدت تشکیکی وجود همان وحدت وجود موردنظر عرفاست؟ برخی از پیروان این نظام فلسفی بر این باور بودند که تنها تبیین معقول از وحدت وجود، همان وحدت تشکیکی وجود است و دسته دوم قایل شدند که مدعای اصلی عرفان بیش از این است و ملاصدرا در نظام فلسفی خود توانسته است از وحدت تشکیکی وجود گذر کند و به مدعای اصلی عرفان، یعنی وحدت شخصی وجود برسد. یک راه مهم برای قضاوت بین این آرا، بررسی فلسفی ادله و لوازم سخن موافقان و مخالفان امکان وحدت شخصی وجود در حکمت متعالیه است. در این مقاله ابتدا به سه دلیل طرفداران گذر از وحدت تشکیکی وجود به وحدت شخصی وجود پرداخته می شود؛ سپس براهینی که به عنوان مناقشه بر پذیرش وحدت شخصی وجود در نظام حکمت متعالیه قابل طرح است، بررسی خواهد شد و در نهایت، قضاوت می شود که آیا در حکمت متعالیه و با استفاده از ادله عقلی فلسفی می توان وحدت شخصی وجود را به عنوان امری فراتر از وحدت تشکیکی وجود پذیرفت یا خیر.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.