خلاصه ماشینی:
"سه عنصر مهم در این مدلها عبارتند از:وجوه مربوط به درآمد و محصول،مجری تجاری و وجوه شبکهای و بالاخره وجوه خاص بازاریابی که در زیر به شرح آنها میپردازیم: 1-وجوه مربوط به درآمد/محصول برخی از نویسندگان نظیر راپا (Rappa) معتقدند که یک مدل کسب و کار نشاندهنده آن است که شرکت چگونه با مشخص کردن اینکه در کجای زنجیره ارزش قرار گرفته،سودآور است.
ویل (Weill) و ویتال (Vital) هم در سال 2001 یک آنالیز عملی م سیستماتیک از مدلهای معروف به مدلهای کسبوکار اتمی را ارایه دادند که عبارتند از: -ارتباط مستقیم با مشتری (direct to dustomer) -فراهم کننده خدمات کامل- (full service provider) -موسسه کامل (whole of enterpride) پورتالها/نمایندهها/حراجیها/جراح/ واسطهها protals/agents/auctions/ (aggregations/intermediaries) -زیربنای مشترک (shared infrastructures) -جامعه مجازی (virtual community) -ادغام شبکه ارزش (value integration) -فراهم کننده محتوی (content provider) بنابراین،یک مدل تجاری چیزی غیراز ارزشی که شرکت به یک یا چند گروه از مشتریانش عرضه میکند و معماری (طراحی)شرکت،شبکه شرکا،ایجاد، بازاریابی،تحویل ارزش و رابطه سرمایهای به منظور ایجاد جریانهای درآمدی پایدار و سودآور نیست.
چیسبورو و روزن بلوم تمامی مطالب اکادمیک موجود و نشریات تجاری را برای مشخص کردن برخی از تمهای مشترک بررسی کردند و شش عنصر زیر را بهعنوان اجزای مدلهای کسب و کار ارایه دادند: 1-پیشنهاد ارزش (value proposition) :ارایه محصول موجب حل مشکل مشتری میشود و لذا از دید مشتری با ارزش است.
تقاضای شرکت هالوید برای مشارکت در عرضه این نوع ماشین به بازار،توسط شرکتهای کداک،جنرال الکتریک و ایبی ام رد شد چرا که آنها براساس نقطهنظراتی که در مدلهای کسبوکار قدیمی داشتند، به این نتیجه رسیده بودند که آیندهای برای فناوری جدید وجود نخواهد داشت."