خلاصه ماشینی:
"اهمیت روانسازی تجارت در بازرگانی اینکه سازمانهای بینالمللی و بسیاری از دولتها درحال حاضر با جامعه تجارت رابطه فعال دارند بیانگر این واقعیت است که نقش تجارت و بازرگانی بهعنوان شریکی ارزشمند در تحقق اهداف روانسازی به رسمیت شناخته شده است.
از آنجایی که کمیسیون گمرکات و مقررات تجارت اتاق بازرگانی بینالمللی بهطور مثال در 20 سال گذشته روانسازی تجارت را ترویج نموده است که درواقع روانسازی یکی از اولین زمینههای فعالیت اتاق بازرگانی بینالمللی بوده است و از سال 1947 در دستور کار این نهاد قرار گرفته است،اتهام زنده کردن سوژههای قدیمی قابل درک است.
یکی از برنامههای تحقیقاتی OECD نشان میدهد که هزینه مربوط به مقررات و تشریفات مرزی ناکارا بین 2 تا 15 درصد کل هزینه ارزش معامله میباشد،حتی خوش بینانهترین برآوردها برآوردی از هزینههای ضایعات مربوطه ارایه میکند،این مطلب به خصوص با توجه به اینکه متوسط تعرفه گمرکی بعد از دور اروگوئه صرفا حدود 8/3 درصد میباشد،حایز اهمیت است.
چرا روانسازی تجارت برای اقتصاد جهانی اهمیت دارد؟ شش نکته زیر در این رابطه قابل ذکر میباشد: 1-بهطور روزافزون محصولاتی که در یک کشور تولید و در سراسر دنیا به فروش میرسد،از قطعاتی که در چند کشور مختلف ساخته میشوند،استفاده میکند.
روانسازی تجارت مدتها در مقایسه با سایر سوژههای جذاب تجارت نقش بسیار کمرنگی داشت و اگر بالاخره توانست در دستور کار سازمان تجارت جهانی به خصوص در کنفرانس وزرایی سازمان یاد شده در سنگاپور قرار گیرد،مدیون مبارزات تبلیغاتی بازرگانی به رهبری اتاق بازرگانی بینالمللی است."