Skip to main content
فهرست مقالات

سیاست رقابتی و قانون رقابت (سازگاری و پیش شرط های اجرای مؤثر آنها (بخش دوم)

نویسنده:

(6 صفحه - از 24 تا 29)

کلید واژه های ماشینی : رقابت، قانون رقابت، اطلاعات، اقتصادی، اجرای قانون رقابت، بازار، عملکرد، اجرای موثر قانون رقابت، سیاست رقابتی و قانون، شرایط اعمال مقررات تنظیمی

خلاصه ماشینی:

"حال‌ اگر بنگاه‌ها اقدام به تبانی و ایجاد کارتل کنند-که موجب افزایش قیمت‌ کالاهای تولیدی است-آنگاه کارایی‌ اقتصادی و درنتیجه رفاه اجتماعی کاهش‌ خواهد یافت و بدین ترتیب ضرورت اعمال‌ قانون رقابت در اقتصاد به منظور حفظ منافع‌ ایستا روشن می‌شود. در نهایت برای پاسخ به این مساله که‌ بنگاه‌های بزرگ به هنگام رویارویی با رقابت‌ بین‌المللی ناچار به کاهش قیمت‌های خود هستند و بدین ترتیب بدون نیاز به وجود قانون رقابت،منافع مصرف‌کنندگان نیز حفظ خواهد شد،باید گفت که چگونه‌ می‌توان تضمین کرد که بنگاه موردنظر در بازار داخل قیمتی برابر با بازار خارجی را دریافت کند و در بازارهای داخلی در صدد سواستفاده از موقعیت بازاری خود نباشند؟ تجربه سواستفاده از موقعیت‌های مسلط بازاری بنگاه‌های بزرگ در کشورهای‌ مختلف-حتی کشورهای صنعتی-نشان‌ داده است که باید قانونی وجود داشته باشد تا از بزرگ شدن بنگاه‌ها و همچنین‌ سواستفاده آنها از موقعیت مسلط ممانعت‌ شود. همچنین لازم است به این مقامات قدرت و اختیار کافی اعطا شود تا بتوانند در موقع لازم‌ دست به اقدامات کاهش سرمایه‌13از انحصارات موجود و یا اعمال کنترل بر ادغامات و یا حی ممنوع ساختن ادامه‌ اجرای قانون رقابت منجر به تشدید رقابت میان‌ بنگاه‌های داخل می‌شود و سپس مدیران و سرمایه‌داران‌ انگیزه بیشتری خواهند داشت‌ تا بر ارتقای عملکرد واحد تولیدی خود متمرکز شوند. در کنار این چارچوب به وجود ابزارهایی نیز احتیاج است که مهمترین آنها عبارتند است‌ از:استفاده از نیروی انسانی متخصص، برخورداری از منابع مالی کافی و وجود اجرای موثر قانون رقابت‌ در اقتصاد مستلزم وجود ابزارهای مناسب است که‌ این ابزارها نیز متاثر از شرایط موجود در زمینه‌ منابع انسانی،منابع‌ مالی و سازوکارهای قانونی‌ مناسب می‌باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.