Skip to main content
فهرست مقالات

جلوه های آرمان خواهی و علوی گرایی در شعر خواجو

نویسنده:

(3 صفحه - از 24 تا 26)

کلید واژه های ماشینی : خواجو، علوی گرایی در شعر خواجو، حافظ، دیوان خواجو، تاریخ ادبیات ایران، اسلام، ترک، ایران، آب، حکام، دیوان حافظ، مکتب، شعر خواجوحمید سبزواری در تاریخ، سخن، خواجوحمید سبزواری در تاریخ ادبیات، حافظ طرز سخن خواجو، خاتم، اعتقاد، شعر حافظ عصارۀ سخن، مردم، ترکیب‌بند، جلوه‌هایآرمانخواهی وعلوی‌گرایی در شعر، اشعار سعدی و خواجو، دیار، حافظ به خاندان علی، حافظ پیوندیاعتقادی با خواجو، اثر، مکتب تشیع، علی ابن‌ابیطالب ( ع )، حاکم سر ناسازگاری

خلاصه ماشینی: "آنجا کهمی‌سراید: {S-«توحید تو خواند به سحر مرغ سحرخوان#تسبیح تو گوید به چمن بلبل گویاS}(به تصویر صفحه مراجعه شود)&%07710FYKG077G% (به تصویر صفحه مراجعه شود){Sاز بندگیت یافته شاهان جهان‌دار#ایوان فلک‌سا و جناب فلک‌سا»S}پس راه رسیدن به آن سرچشمه،طریق بندگی استو کدام بندگان بهتر و برتر از خانواده وحی که واسطهفیضند،و وسیله عروج بر بام سماوات،یعنی،مقام قرب،سپس دومین قصیده او در نعت رسول صلی الله علیه و آلهاست با مطلع: {Sصل علی محمد دره تاج الاصطفا#صاحب جیش الاهتدا ناظم عقد الاتقا(12)S}و در قصیده خواجو برتریهای پیامبر خاتم(ص)را بر می‌شمارد،و به آنچه از احادیث قدسی و نبوی که درشان آن حضرت است،اشاره می‌کند،و به راستی کهقصیده‌ای در خور توجه است و در پایان تقاضای دستعنایتی دارد و چون شفاعتی،که همان شفیع قرار دادناست،و در پایان اذعان می‌کند که: {S-«خواجو اگر نداشتی برگ بهار عشق تو#بلبل باغ طبع او هیچ نداشتی نوا»(13)S}و باز تورقی در دیوانش می‌کنیم و در مسمط مثمن درنعت رسول می‌خوانیم، {S-«ای علم بر تختگاه عالم بالا زده#نوبت صبح دنی بر بام او أدنی زدهS}{Sبارگاه اجتباء بر ذروه علیا زده#خیمۀ لولاک بر نه گنبد مینا زدهS}{Sآدم خاکی هنوز از آب و گل دم تا زده#خاک پایت بود کحل قاصرات الطرف عین..."

صفحه:
از 24 تا 26