Skip to main content
فهرست مقالات

دفاع از روایات «بحارالأنوار»(نقد کتاب «مشرعة بحارالأنوار»)

نویسنده:

ISC (19 صفحه - از 87 تا 105)

کلید واژه های ماشینی : روایات، مشرعة بحارالأنوار، مبنای حجیت خبر، مبنای حجیت خبر ثقه، کتاب مشرعة بحارالأنوار، اعتبار، کتاب، حدیث، موثوق، مبنای حجیت خبر موثوق‌به

خلاصه ماشینی:

"برای اعتبار روایات بحارالأنوار و هر مجموعه روایی نباید تنها اعتبار سندی را مطرح ساخت و آنگاه گفت که اکثر روایات ما در مجموعه‌های روایی اعتبار ندارند، بلکه باید با توجه به همه راههای اثبات اعتبار، این قضیه را دنبال کرد و باید توجه داشت که مبنای بسیاری از عالمان شیعه، بلکه اکثریت قریب به اتفاق آنان، حجیت خبر موثوق‌به است. آن‌گاه بر ثبوت وضع وجعل استدلال می‌کند: لأن الحرمة ان ثبتت لاشتهرت و لم تخص علیا و فاطمة بل جمیع اصهار الأنبیاء للعلة المذکورة نفسها و هناک نساء کثیرة لا یحضن و لا یحرم علی ازواجهن النساء و بالجملة لم تثبت کون الحیض سببا لتشریع تعدد الزوجات؛ گمان می‌کنم، گرچه گمان جایگزین حق نمی‌شود ،که این روایت جعلی است؛ چرا که حرمت زنان دیگر بر امیرمؤمنان(ع) با حضور حضرت زهرا(ع) اگر ثابت بود، این حکم شهرت می‌یافت و تنها ویژه امام علی(ع) و حضرت فاطمه(س) نبود، بلکه به همین دلیل آمده در روایات شامل همه دامادهای پیامبران می‌شد به علاوه ما زنان بسیاری داریم که اینان حیض نمی‌شوند ولی بر شوهران ایشان، زنان دیگر حرام نیستند و کوتاه سخن این که ثابت نشده که حیض شدن علت جواز تعدد زوجات باشد. سطر آخر این حدیث گویا برای نویسنده محترم مشرعة بحارالأنوار سنگین جلوه کرده که می‌نویسد: و در میان روایات این باب روایتی است که ظن به جعلی بودن آن می‌رود، مانند روایت شماره چهار که می‌گوید همه خوردند و نوشیدند..."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.