Skip to main content
فهرست مقالات

اشاره

نویسنده:

(1 صفحه - از 513 تا 513)

خلاصه ماشینی:

"اگر چنین باشد، باید گفت:«هنر تا جائی دانش، و دانش از جائی به بعد هنر است». این آموزش، چه در کلاس‌های درس باشد، چه خودآموزی و چه در صحنه جامعه، به‌معنای انتقال آگاهی‌ها و تجربه‌های دیگران به«نوآموزهنر» است و، بنابراین، قابل یادگرفتن و یاددادن است و این، همان سنجشی است که باید آن را«دانش هنر»نامید و«هنر»، به مفهوم خاص خود، از آن‌جا آغاز می‌شود که نه بتوان آن را یاد داد و نه بتوان یاد گرفت، آن‌جا که به«نوآوری»و«آفرینش‌ها» نیازدارد. و اگرچه«هنرمند»، بدون فراگیری«دانش هنر»، بدون آگاهی از کارهای دیگران، بدون داشتن جهان‌بینی و بدون شناخت جامعه، نمی‌تواند هنرمند باشد، در عین حال و تنها با تکیه بر این مقدمات هم«هنرمند»نمی‌شود، چرا که در این مرحله، به«آنی»نیاز دارد که در هرکسی نیست. با همه این‌ها، «هنر»با«دانش»تفاوت‌هایی جدی دارد و شاید بهتر باشد در این‌جا به همان درک شهودی خود درباره این اختلاف‌ها بسنده کنیم و شاید «ویژه‌نامه هنر و ادبیات»چیستا بتواند گامی، ولو کوچک، در این راه باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.