Skip to main content
فهرست مقالات

نقاشی چینی

نویسنده:

مترجم:

(3 صفحه - از 547 تا 549)

کلید واژه های ماشینی : نقاشی، نقاشی چینی، قلم، مرکب، زیبائی، روح، نیویورک، شباهت، حیات، انسان

خلاصه ماشینی: "آیا این کار بیان این مقصود نبود که با کار خویش نباید از سر بی‌فکری رویارو شود 1 ؟ از آنجا که بنا براعتقاد پیروان ذن، دل آدمی با کل عالم یگانه است، از هماهنگی میان این دو، نهادگرائی(سمبولیسم)ژرفی پدید می‌آید که در آن احوال دلش در چشم- انداز، بیان می‌شود، و چشم‌اندازها نیز گویای حالی از دل است. نقاش ملهم از ذن، گرچه خویشی میان زندگی فردی خود و حیات کل اشیا را باز می‌شناخت، اما به«همه خدائی»رو نمی‌آورد-که چنین انتظاری می‌توان داشت-چون این حقیقت را عمیقا دریافته بود که هرچیزی در پیوستگی جهان، جای خاث و درست خود را دارد، و او در مقام انسان، فقط یکی از آن نقش‌های بی‌شماری بود که در نمایش خلاق بزرگی شرکت دارند. به این ترتیب حرکات نقاش را می‌شد با حرکات رقص مانند کرد، حرکات قلم، تجلی خودجوش مهار شده است، یعنی یک خودجوشی بدون بلهوسی است که همیشه بخشی از گرایش ذن بوده و هنوز هم هست."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.