Skip to main content
فهرست مقالات

دین و عرفی شدن

نویسنده:

(6 صفحه - از 98 تا 103)

کلید واژه های ماشینی : دین ،رسانه ،تلویزیون ،عرفی شدن ،سکولاریسم ،فراروی ،رسانهء ملی ،انسان ،تعریف ،مادی ،شمولیت ،رسانهء تلویزیون و سکولاریسم ،معنا ،عرفی‌شدگی ،مفهوم عرفی شدن و دین ،جامعه ،جامعه دچار عرفی‌شدگی ،تعریف‌های دقیق‌تری از مفهوم عرفی ،عام ،همهء عوامل و مسیرهای عرفی‌شدگی ،عنصر ،مسیر عرفی ،برنامه‌های دینی رسانه ،مفهوم ،تعریف عرفی شدن ،دین اسلام ،بیان ،عرفی شدن جامعه ،مسیر عرفی شدن ،همهء

خلاصه ماشینی:

"دین و عرفی شدن دکتر علیرضا شجاعی زند (به تصویر صفحه مراجعه شود) *عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت‌ مدرس دربارهء نسبت رسانه و سکولاریزم،به نظر می‌رسد مقصود همان عرفی شدن یا سکولاریزیشن‌1 تلویزیون است؛زیرا سکولاریسم به مثابهن ایدئولوژی،نسبت چندانی با تلویزیون ندارد؛جز اینکه‌ تلویزیون را منبر و سخنگوی یک ایدئولوژی خاص بدانیم که در این فرض،رسانهء ملی ما چنین‌ کارکردی ندارد. دین چیست؟ به نظر می‌رسد از طرح بحث رسانه و سکولاریسم،این معنا قصد شده باشد که چون رسانه در گستره‌ای وسیع،با انسان‌ها درگیر است،می‌تواند ناخواسته‌3آنها را به سوی عرفی شدن سوق‌ دهد. سخن در این نیست که تلویزیون همهء عوامل و مسیرهای عرفی‌شدگی را برای روی خویش‌ مسدود کند یا اینکه اگر برنامه‌ریز یا مسئولی در تلویزیون،در انجام اعمالش دچار خطا شد،به‌ این نتیجه برسیم که جامعه دچار عرفی‌شدگی است. ناگفته پیداست که از کلمهء ناخواسته، بیشتر تلویزیون جمهوری اسلامی را قصد می‌کنیم؛چرا که در جمهوری‌ اسلامی،همگی در پی حاکم کردن دین‌ در همهء شئون هستند و اگر در مسیر درست گام برندارند،این احتمال وجود دارد که ناخواسته،پدیدهء دین دچار مشکلاتی،از جمله عرفی شدن گردد. در نهایت آنکه تلویزیون همچنان‌که به مرکز پژوهش‌ها نیازمند است تا در آن،برای محتوای برنامه‌ها برنامه‌ ریزی شود،نیاز به بخشی نیز دارد که به رصد برنامه‌های رسانه بپردازد؛اما نه دربارهء استقبال‌ بینندگان از فلان برنامه،بلکه از نظر میزان مطابقت برنامه‌های رسانه‌ای با مفهوم و تعریف‌ درست دین؛یعنی تلاش برای دور کردن مردم از مسیر عرفی شدن خواسته یا ناخواسته و دانسته‌ یا نادانسته."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.