Skip to main content
فهرست مقالات

تازیانه اهل سلوک

مصاحبه شونده:

کلید واژه های ماشینی : عطار، عرفان، عشق، عطار نیشابوری، پیر، حافظ، مولوی، عارفان، سنایی، آثار مولوی و حافظ عشق

خلاصه ماشینی:

"باوری که نقل‌ می‌کنند و در آثار عطار نمودهای آن فراوان است و عرفای دیگر چون مولوی پس از وی آن را ادامه‌ می‌دهند،مبتنی بر دو بعدی دانستن وجود آدمی‌ است؛چنان که مولوی گوید: «نیمی است ز آب و گل،نیمی است ز جان و دل‌ نیمی است ز ترکستان،نیمی است ز فرغانه» نمود این باور را در آیات و احادیث قدسی نیز می‌توان‌ دنبال کرد،آن گونه که یک بعد آن جسمانی است: «خمرت طینت آدم بیدی اربعین صباحا» یا: «دوست چهل روز صبح در گل ما داشت دست‌ تا چو گل از دست دوست دست به دست آمدیم» و بعد دیگرش از عالم ملکوت است: «و اذا سویته و نفخت فیه من روحی» به هر رو عطار نیشابوری انسان را سایهء خدا می‌داند،هنگامی که در تمثیلات خود ذکر می‌کند-حتی در«منطق الطیر»-به صراحت‌ می‌گوید: «چون چنین با یکدگر همسایه‌ایم‌ تو چو خورشیدی و ما هم سایه‌ایم چبود ای معطی بی‌سرمایگان‌ گر نگهداری حق همسایگان» یا هنگامی که دربارهء آفرینش مخلوقات صحبت‌ می‌کند،نظر او چنین است: «تو بدان کانگه که خورشید از نقاب‌ آشکارا کرد رخ چون آفتاب صد هزاران سایه بر خاک او فکند پس نظر بر سایهء پاک او فکند» و این سایهء پاک همان انسان است که با خورشید ارتباط دارد و بدان پیوسته است و سرانجام در خورشید محو می‌شود."

صفحه:
از 6 تا 9