خلاصه ماشینی:
"(38)S} عراقی نیز-همچنان اعتقاد دارد که: {S«دیدهای پاک بین همی باید# تا که حسنش جمال بنمایدS} {Sحسن جانان به جان توان دیدن# نه به هر دیده آن توان دیدنS} {Sتا تو از خویشتن برون نایی# دیدۀ دل به دوست نگشاییS} {Sچون برون آمدی،فدا کن جان# تا ببینی مگر رخ جانان»(39)S} او همچنین بلاکشی و تحمل درد هجران را لازمۀ عاشقی میداند و بیپروایی از بیکرانه بودن دریای عشق و جان سپردن در کام امواج توفان زای آن را از نشانههای عشاق پاک باختۀ واقعی میشناسد: {S«عاشقی با بلاکشی باشد# کار مجنون مشوشی باشد»(40)S} و همان طور که در غزل معروف خود با مطلع: {S«نخستین باده کاندر جام کردند# ز چشم مست ساقی وام کردند»S} فرموده است: {S«به گیتی هر کجا درد دلی بود# به هم کردند و عشقش نام کردند»(41)S} به نظر وی جانکاهی درد عشق برابر با همۀ رنجها و دردهای موجود در عالم است،اما خاصیت و فایدۀ این درد یا به گفتۀ حافظ:«هنر عشق»چنان که در بیت ذیل فرموده: {S«ناصحم گفت:که جز غم چه هنر دارد عشق؟# برو ای خواجۀ عاقل هنری بهتر ازین!»(42)S} در آن است که:عشق بمانند کیمیا،مس وجود عاشق را به طلای ناب و«مجاز»را به«حقیقت»مبدل میکند: {S«عشق روزی که درد من افزود# شد حقیقی اگر مجازی بود»(43)S} بنابراین،فخرالدین عراقی برجستهترین خطوط سیمای عاطفی عاشقان واقعی را:رنج و غم و سوز و گداز میداند،چنان که در وصفشان اظهار داشته است: {S«آن غریبان منزل دنیا# آن عزیزان جنت المأواS} {Sزنده جانان مرده در غم یار# مست حالان جان و دل هشیارS} {Sهمچو پروانه ز اشتیاق رخش# خویشتن را فکنده در آتشS} {Sبار محنت کشیده چون ایوب# زهر فرقت چشیده چون یعقوبS} {Sجان«انا الحق»زنان و تن بردار# فارغ از جنت و گذشته زنار»(44)S} و کوتاه سخن آنکه:از لحاظ شاعر عارف و عاشق شورانگیز ما(عراقی)که رحمت خداوند نثار روح پر فتوح او باد،عشاق واقعی را که شایستۀ دیدار معشوق ازلی یا لقاء الله شدهاند،نشانههای دیگری نیز هست، که از جملۀ آنها ویژگیهای ذیل است: {S«جنت قرب جای ایشان است# نور رضوان صفای ایشان استS} {Sآفتابی که عرش ذرۀ اوست# مطلعش بر سمای ایشان استS} {Sبه ازل،چون قبول یافتهاند# ابد اندر بقای ایشان استS} {Sحلم و ترک و حیا نشانهاشان# علم و تقوا لوای ایشان است»(45)S} پی نوشت: (1)-«لغت نامۀ دهخدا»زیر واژۀ:عشق (2)-سیاسی،دکتر علی اکبر«روانشناسی تربیتی»تهران(بیتا)، صفحات 386 و 389 (3)-فرهنگ عربی-فارسی،«منتهی الارب فی لغة العرب»،تألیف: عبد الرحیم بن عبد الکریم صفیپور،تهران(بیتا)،انتشارات کتابخانۀ سنایی،ج 3 ص 83 (4)-غزالی،احمد،«مجموعۀ آثار فارسی احمد غزالی»،به اهتمام: احمد مجاهد،تهران 1370 ش،انتشارات دانشگاه تهران،بخش س غ،ص 113 (5 و 6)-عراقی،شیخ فخر الدین ابراهیم همدانی،«کلیات»،به کوشش:سعید نفیسی،تهران 1335 ش،انتشارات کتابخانۀ سنایی، بخش لمعات،صفحات 255 و 335."