Skip to main content
فهرست مقالات

نگرش مردم در برنامه ریزی واژگان

نویسنده: ؛

زمستان 1385 - شماره 28 علمی-پژوهشی (14 صفحه - از 27 تا 40)

کلید واژه های ماشینی : برنامه‌ریزی ،نگرش مردم در برنامه‌ریزی واژه ،واژه ،نگرش ،نوواژه‌ها ،زبان ،فرهنگستان زبان و ادب فارسی ،نوآوری ،کاربرد ،برنامه‌ریزی واژه ،فرهنگستان ،ارزیابی ،برنامه‌ریزی زبان ،مردم ،پذیرش ،فارسی ،متغیر ،واژه مصوب فرهنگستان زبان ،جامعه زبانی ،همبستگی ،پرسش‌نامه ،نوواژه‌های ،زبان فارسی ،جامعه ،نگرش جامعه زبانی درمورد نوواژه‌های ،مصوب فرهنگستان زبان ،نسبت به نوواژه‌ها ،کار ،در برنامه‌ریزی ،نگرش مردم نسبت به نوواژه‌ها

این مقاله گزارش مختصری از نتایج بخشی از یک بررسی وسیع تر در خصوص مهمترین عوامل برون زبانی موثر بر پذیرش نو واژه های مصوب فرهنگستان زبان و ادب فارسی به عنوان زبان ملی در بین فارسی زبانان ایرانی است. مطابق فرضیه این پژوهش، بین دو عامل ارزیابی و کاربرد به عنوان دو متغیر مهم و موثر در فرایند پذیرش و انتشار نو واژه ها، همبستگی وجود دارد. این بررسی با ابزار پرسشنامه و با کمک 450 پاسخگو در سه استان تهران، اصفهان و کرمان و با استفاده از شیوه های آماری گوناگون به انجام رسید. نتایج این تحقیق نشان داد که بین این دو متغیر رابطه معنی دار مثبت وجود دارد و این به آن معنی است که در برنامه ریزی واژگان، باید به نگرش های اعضای جامعه زبانی توجه خاص شود تا از این طریق، پذیرش و درنتیجه انتشار این نوآوری های واژگانی افزایش یابد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.