Skip to main content
فهرست مقالات

نگرش مردم در برنامه ریزی واژگان

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (14 صفحه - از 27 تا 40)

کلید واژه های ماشینی : واژگان، نگرش، نوواژه‌ها، زبان، ارزیابی، نگرش مردم در برنامه‌ریزی واژگان، کاربرد، فارسی، نوآوری، مردم، پذیرش، سن، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، متغیر، برنامه‌ریزی واژگان، واژه‌های مصوب فرهنگستان زبان، همبستگی، پرسش‌نامه، نوواژه‌های، جامعه، ارزیابی و کاربرد، نگرش جامعۀ زبانی درمورد نوواژه‌های، نسبت به نوواژه‌ها، کار، نگرش مردم نسبت به نوواژه‌ها، زمان پذیرش و انتشار نوواژه‌ها، عامل ارزیابی و کاربرد، نگرش مثبت، فرگوسن، تحقیق

این مقاله گزارش مختصری از نتایج بخشی از یک بررسی وسیع تر در خصوص مهمترین عوامل برون زبانی موثر بر پذیرش نو واژه های مصوب فرهنگستان زبان و ادب فارسی به عنوان زبان ملی در بین فارسی زبانان ایرانی است. مطابق فرضیه این پژوهش، بین دو عامل ارزیابی و کاربرد به عنوان دو متغیر مهم و موثر در فرایند پذیرش و انتشار نو واژه ها، همبستگی وجود دارد. این بررسی با ابزار پرسشنامه و با کمک 450 پاسخگو در سه استان تهران، اصفهان و کرمان و با استفاده از شیوه های آماری گوناگون به انجام رسید. نتایج این تحقیق نشان داد که بین این دو متغیر رابطه معنی دار مثبت وجود دارد و این به آن معنی است که در برنامه ریزی واژگان، باید به نگرش های اعضای جامعه زبانی توجه خاص شود تا از این طریق، پذیرش و درنتیجه انتشار این نوآوری های واژگانی افزایش یابد.

خلاصه ماشینی: "در مقاله حاضر که خود بخشی از تحقیقی گسترده‌تر در مورد مهمترین عوامل مؤثربر پذیرش نوآوری‌های زبانی در جامعۀ فارسی‌زبان ایرانی است،به همبستگی بین دوعامل مؤثر یعنی ارزیابی و کاربرد و همچنین همبستگی این دو عامل با متغیرهای سن،جنس و تحصیلات،پرداخته شده است. نتایج مربوط به پاسخ پاسخ‌گویان به متغیر کاربرد،نشان می‌دهد که بیشترین میزانکاربرد مربوط به معادل هایی است که زمان بیشتری در بین مردم بوده و از فرهنگستاندوم(قبل از انقلاب)ابداع شده‌اند و در این دو دفترچه نیز گنجانده شده‌اند؛مثل نوواژه&%02806MMFG028G% کارکنان در مقابل پرسنل و نوواژه موضوع به جای سوژه،برمبنای این بررسی،امروزهواژه‌های کارکنان و موضوع،بیش از معادل‌های خارجی خود به کار می‌روند. -بحث و نتیجه‌گیری برپایه این نتایج فوق می‌توان الگوی زیر را برای نشان دادن رابطۀ بین ارزیابی وکاربرد در جامعه مورد مطالعه،پیشنهاد کرد: (به تصویر صفحه مراجعه شود)نمودار 1-رابطۀ بین ارزیابی و کاربرد(احمدی‌پور:1385) در توصیف بیشتر نمودار(1)،یادآور می‌شود که عامل بالقوه تغییر و تأثیر زبانی دراین مطالعه،فرهنگستان و فرایند موردنظر،برنامه‌ریزی واژگان می‌باشد. برای مثال کوپر و فیشمن(1974)،مطالعۀ خود در زمینۀ نگرش‌هایزبانی در میان دانش‌آموزان دبیرستانی،نشان دادند که پاسخ‌گویانی که معتقدند دانشزبان انگلیسی به آنها کمک کرده تا به اهداف ارزشمندی دست یابند(مثلا تأثیر خوبیبر دیگران بگذارند و یا از این طریق شغل یا فعالیت دلخواهی را به دست آورده‌اند)بنابراین افراد جامعۀ ما نیز باید سودمندی کاربرد نوواژه‌ها را دریابند تا نگرش مثبت وموافقی نسبت به آنها پیدا کنند. L. (1989);Language Planning and Social Change,Cambridge University press."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.