Skip to main content
فهرست مقالات

مقایسه وضعیت هویت یابی دانش آموزان پیش دانشگاهی در گروه های قومی استان خوزستان

نویسنده: ؛

زمستان 1385 - شماره 28 علمی-پژوهشی (16 صفحه - از 109 تا 124)

کلید واژه های ماشینی : هویت ،مقایسه وضعیت هویت‌یابی دانش‌آموز پیش‌دانشگاهی ،استان خوزستان ،دانش‌آموز ،حوزه هویت ملی دانش‌آموز بختیاری ،قوم ،عرب ،هویت سردرگم ،هویت‌یابی ،هویت قومی ،حالت هویت مهلت‌خواه دانش‌آموز عرب‌زبان ،غیر عرب و غیر بختیاری ،هویت‌یابی دانش‌آموز پیش‌دانشگاهی در گروه ،هویت ملی ،حالت هویت سردرگم ،نمره ،حالت هویت سردرگم و زودهنگام ،مقایسه ،زودهنگام ،هویت زودهنگام ،حالت ،مقایسه نمره هویت نشان ،گروه قومی ،مارسیا ،پین ،اریکسون ،حالت هویت ،وضعیت هویت ،دانش‌آموز غیر عرب و غیر ،دانش‌آموز عرب

به منظور مقایسه چهار حالت هویت سردرگم، زود هنگام، مهلت خواه و کسب شده در سه گروه عرب، بختیاری و غیرعرب و غیربختیاری، آزمون تجدید نظر شده هویت بنیون و آدامز (امیدیان 128:1382) به 347 دانش آموز دختر و پسر داده شد. این دانش آموزان به صورت تصادفی از 8 شهرستان استان خوزستان انتخاب شدند. 78 نفر آنها عرب، 105 نفر بختیاری و 164 نفر از سایر گروه ها بودند. نتایج در رابطه با مقایسه نمره های هویت نشان داد که تفاوت آزمودنی ها در هویت کسب شده معنی دار نیست ولی آزمودنی های عرب در حالتهای هویت سردرگم و زودهنگام، از بختیاری ها و گروه غیرعرب و غیربختیاری بیشتر بودند. در حالت هویت مهلت خواه دانش آموزان عرب زبان و بختیاری ها از گروه سوم نمره بیشتری کسب کردند. در بعد اعتقادی گروه عرب زبان در هویت زود هنگام بر دو گروه دیگر برتری داشتند. در حالت مهلت خواه، در بعد اعتقادی گروه عرب فقط بر گروه غیرعرب و غیربختیاری برتری داشت و با گروه بختیاری تفاوت معنی داری نداشت. در بعد روابط بین فردی نتایج مشابهی به دست آمد. در حوزه هویت ملی دانش آموزان بختیاری از نظر هویت زود هنگام و مهلت خواه بر گروه سوم برتری داشتند. نتایج با توجه به دیدگاه مارسیا (1966) و پینی (1992) مورد بحث قرار گرفت.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.