Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی میزان توجه به مؤلفه های هویت ملی در کتاب های درسی دوره آموزش ابتدایی

نویسنده: ؛ ؛

بهار 1386 - شماره 29 علمی-پژوهشی (22 صفحه - از 63 تا 84)

کلید واژه های ماشینی : هویت ملی ،کتاب درسی دوره آموزش ،هویت ،دوره آموزش ابتدایی ،کتاب درسی دوره ،کتاب درسی دوره ابتدایی ،درسی دوره آموزش ،دوره ابتدایی ،دوره ابتدایی با ضریب اهمیت ،اطلاعات ،محتوا کتاب درسی دوره آموزش ،تحلیل محتوی ،محتوا کتاب درسی دوره ،تصویر ،کتاب فارسی دوره ابتدایی ،مقوله ،روش تحلیل محتوی ،ملی ،تصویر کتاب درسی دوره آموزش ،تصویر کتاب درسی ،دوره ابتدایی با ضرایب اهمیت ،درس کتاب ریاضی دوره ابتدایی ،درس کتاب فارسی دوره ابتدایی ،کتاب درسی دوره آموزش ابتداییابراهیم ،تصویر کتاب ریاضی دوره ابتدایی ،تصویر کتاب فارسی دوره ابتدایی ،صفحه کتاب علم دوره ابتدایی ،ضریب اهمیت ،درس کتاب تعلیم دینی دوره ،درس کتاب علم دوره ابتدایی

پژوهش حاضر با هدف توصیف میزان توجه به مولفه ها و مفاهیم مرتبط با هویت ملی در کتاب های درسی دوره آموزش ابتدایی ایران انجام شده است. بدین منظور با بهره گیری از روش تحلیل محتوی، 27 جلد کتاب درسی دوره آموزش ابتدایی سال 82 – 1381 که شامل 512 درس،3199 صفحه و 3332 تصویر بوده، مورد بررسی، تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. از روش آنتروپی شانون نیز برای تفسیر پیام و پردازش اطلاعات موجود برای به دست آوردن ضریب اهمیت هر یک از مقوله های اصلی تحقیق شامل ارزش های هویت ملی،ارزش های دینی- مذهبی و ارزش های انقلابی است که هریک توسط معیار های تعریف شده از نظر محقق، بررسی گردیده اند. بر اساس یافته پژوهش، توجه متعادلی به عناصر و مولفه های هویت ملی نشده و در این میان دروس، صفحات و تصاویر کتب درسی این دوره، در زمینه شکل دهی هویت ملی در نسل جدید، بسیار کمرنگ ایفای نقش نموده اند.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.