چکیده:
مساله اصلی این مقاله، نوع ارتباط و پیوستگی ابژه های فرهنگی و اجتماعی، ارزش های دینی و هویت نسلی است. این امر از آن روست که در مطالعات فرهنگی و مطالعات نسلی، برای بیان شکل گیری و تحول هویت، به تقش عواملی چون ابژه ها، ارزش ها، و شرایط اجتماعی و فرهنگی اشاره شده است. از این میان نقش ارزش ها و ابژه ها از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. شواهد و تجربه تاریخی در ایران نیز تایید کننده داعیه مفهومی فوق است. به عبارت دیگر هویت نسلی در ایران، با فرض تغییر پذیری ارزش ها و ابژه ها، تحقق یافته است. تفاوت در استفاده از ابژه ها و داشتن تجربیات دوره ای که بعضا مشترک و برخی متفاوت از هم می باشند، تمایز گذاری بین نسلی که اساس هویت نسلی است، را امکان پذیر می کند. ابژه ها در عین حال که سازنده هویت های نسلی (1- نسل قبل از انقلاب، 2-نسل انقلاب و جنگ،و 3- نسل جوان، نسل بعد از انقلاب و جنگ) هستند، عامل تمایز و پیوند بین آنها نیز می باشند. اثبات امر فوق با استفاده از روش مقایسه ای (ابژه ها و نسل ها) و نظام مفهومی نسلی در مطالعات نسلی (اینگلهارت و بالس) دنبال شده است.
خلاصه ماشینی:
"فهوم نسل قبل از آگاهی از انتقال تجربیات،علایق،ارزشها و دیدگاههای هر نسل،لازم استروشن شود که منظور از مفهوم نسل چیست؟چه دورهای متعلق به یک نسل میباشد وتجربه نسلی در رابطه با استفاده از ابژههای آن به چه منظوری به کار میرود؟ یکی از مهمترین سؤالهایی که در مورد نسل مطرح شده است،عبارت است از:«نسل چه دورهای از زمان ظرفیتها و محدودیتهای سنی برای یک نسل تعریف شدهاست؟»افزون بر عنصر سنی در تمایز و تفاوتها بین نسلها،چه مؤلفههایی،یک نسلرا از نسل گذشته و یا نسل آینده،متمایز میکند؟ هرکدام از محققان،بر بعضی از ویژگیها و مراحل و شکلگیری نسل تأکیدمیکنند.
با تأکید بر مراسم مذهبی(محرم)این سؤال مطرحمیشود که نسلهای سهگانه از چه ابژههایی استفاده میکنند؟خصلتها و ویژگیهای ابژههای مورد مطالعه چه میباشند؟آیا تغییر و تمایز ابژهها ناشی از تغییر نوع روابطاجتماعی،سیاسی در قالبهای دینی-انقلابی است؟و بالاخره مفهوم نسل انقلابی ودینی در چه سطحی قابل تعریف است؟ برای پاسخ به این سؤالات،به مقایسه ابژههای دینی نسلها پرداخته میشود تا ضمن اینکه اشتراکات بین آنها به دست آید،تمایزها نیز روشن شود.
بهطور خلاصه،اطلاعات ارائه شده در این جدول،نشان میدهد که سه نسل درطول 30 سال به رغم داشتن ابژههای مشابه،در هماهنگی قابل توجهی به سر نمیبرند؛بهطوری که به نظر میرسد،به مرور زمان(حدود 10 سال کمتر یا بیشتر)در مواجههبا شرایط تعارض و تقابل با جریانات بیرونی و درونی،تفاوتهای فرهنگی اجتماعیابژهها،از طریق استفادهکنندگان آنها که اغلب نسل جوان میباشد،آشکارتر میشود و به تدریج به واسطه هر نوع وسیله جدید،گرایش خاصی شکل گرفته است."