Skip to main content
فهرست مقالات

مکتب فراموشی و خدعه های بیگانگان!

نویسنده:

(4 صفحه - از 50 تا 53)

کلید واژه های ماشینی : هنر، قطاعی، مکتب، معرق، نقاشی، کاغذ، هنر ایران، خوشنویسی، قطعه، مولانا

خلاصه ماشینی: "اما در همین جا باید اشاره کرد که طلوع مکتب قطاعی حکایت از وسعت دیدگاههای هنری هنرمندان مکتب هرات دارد،زیرا آنها به جای سنتهای رایج در اسلوب کارهای هنری زمان خود،تمام مبانی آن را دگرگون کردند و روشهای جدیدی به وجود آوردند که پی آمدهای دیگری به دنبال داشت و در واقع کشفی بود که جوهرۀ اصلی کشفیات بعدی را در پی داشت و تا امروز هم هنوز ابعاد عملی و واقعی این اسلوب به طور کامل شکافته نشده است که با مطالعه و بررسی و پژوهشهای مختلف و انجام کارهای هنری عملی ناشی از همان مطالعات، سرانجام به راز آن پی برده‌ام که در این مجال بدان اشاره می‌شود: و آن راز ناگفته این است که در همه اسلوب و روش‌های کاربردی نقاشیهای ملتهای مختلف،قاعده بر استفاده از طرح و رنگ است یعنی ابتدا برای نقش آفرینی فرم اصلی طراحی می‌شود و سپس کاربرد رنگ به میان می‌آید(بگذریم که این ارکان هم امروز (به تصویر صفحه مراجعه شود) تغییر یافته است). (7) استاد عبد الحی حبیبی نیز در چند جا به پیشینه امر و استفاده از این مکتب اشاراتی دارد:«هنر ساختن کاغذ ابری برای آرایش حواشی و گاهی متن کتابها و انواع زرافشانی مانند: افشان میانه،افشان غبار،افشان چشم موری،افشان سر موری و افشان بیخته بر اوراق کتابهای نفیس،و صنعت عکس که استاد آن مولانا کوپک هروی نقاش بود و«تذهیب معرق»و قطاعی از هنرهای مروج کتاب سازی است که به وسیله آن«خطوط و نقوش»را از کاغذی بریده بر اوراق یا قطعات مطلوئه دیگر می‌چسباندند(8)."

صفحه:
از 50 تا 53