خلاصه ماشینی:
"درباره هنر قاجار صدها یا هزاران بار دربارهی بلاهت و بطالت قاجار و شهوتپرستی و حماقت شاهانهشان شنیدهایم اما به این سئوال تاریخی ندادهایم که اگر قاجارها این گونه بودند که البته بخشی از این صفات با توجه به اسناد موجود تاریخی دور از ذهن نیست پس چگونه هنر قاجاری اینچنین به علو درجات نائل شده است؟ پاسخ به این سوال در خاطرهایی است که میرزا اسماعیل آشتیانی به نقل از کمال الملک نقل میکند:«هربار که تابلویی برای شاه میساختم شاه مدتی طولانی ملاحظه مینمود و سپس تابلو را بر زمین خوابانده میفرمود تا چندین اشرافی بر آن بریزند که سطح تابلو از اشرافی پوشیده شود،آنگاه به من دستور میداد تا اشرافیها را بردارم.
داوری پس از داوری هفته پیش در یکی از وبلاگها به خبری برخوردم مبنی بر اینکه 25 اثر راه یافته به نهمین بیینال گرافیک توسط حراست مؤسسه فرهنگی هنری صبا،از بیینال کنار گذاشته شد و این اتفاق در حالی است که این آثار هیات انتخاب بیینال،پذیرفته و جهت نمایش نیز به دیوار نصب شده بودند.
البته از جایی دیگر هم شنیدم که این آثار،نه مشخصا توسط حراست صبا،بلکه بنا به صلاحدید و پیشنهاد(شاید هم دستور؟!)مدیران مؤسسه صبا از دیوار برداشته شده است و باز هم، البته کمی بعد از هفته گذشته جایی دیگر شنیدم که حدود 3 اثر از آثار فوق،به اصرار برپاکنندگان بیینال،دوباره نصب و در واقع از حذف آنها جلوگیری شد.
دیگر اینکه این جشنواره در سال گذشته در کشورهای عربی به نمایش گذاشته شد و مورد استقبال هنر دوستان و مشخصا طراحان گرافیک آن بلاد قرار گرفت و امسال نیز بناست تا همزمان با فرهنگسرای نیاوران در پانزده کشور اسلامی دیگر نیز برگزار و به نمایش در آید."