Skip to main content
فهرست مقالات

گفتگو: ارتجاع علیه کمال الملک

مصاحبه کننده:

مصاحبه شونده:

(2 صفحه - از 10 تا 11)

خلاصه ماشینی:

"ارتجاع علیه کمال الملک [گفت‌وگو با شهاب موسوی‌زاده‌] محمد رضا شاهرخی‌نژاد نقاشی از چه زمانی برایتان مهم شد چگونه با استاد حسین شیخ آشنا شدید؟ این موضوع همیشه برای من شگفت‌انگیز است ناگهان از یک زندگی آشفته که به خاطر اختلاف‌ دردناک پدر و مادرم با یکدیگر ایجاد شده بود و آن‌ها به همین سبب من را در سرگردانی ذهی رنجبار رها کرده بودند،رسیدن به سامانی درونی عالی و شگفت‌انگیز بود... تغییر جهت نگاه نقاش از عالم لاهوتی به ناسوتی چطور؟ البته نقاشی و هنرآفرینی معاصر ما،چون هر فعالیت دیگر در زندگی،دارای توان نوجویی است،اما این‌ توان متاسفانه بر اثر و زیر سلطه مدرنیسم اورپا و هم آمریکا از اصالت آفرینش هنر ملی ما که بر پایه‌ی‌ جهانی شدن نیز هست می‌کاهد. این همه کارهای هنرمندان می‌آید به نظر نو می‌آید از کجا زاییده شده‌ است؟آیا از یائسه فرهنگ گذشته‌ی ما؟کجا ما یک روند منظم آفرینش هنری در تاریخ معاصر خود داشته‌ایم؟از قرن چهارده و پانزده مسیحی،هنگامی که کاپیتالیسم در غرب در بطن فئودالیسم ریشه‌ دوانده بود و روند گسترنده تولید و تبدیل مستقیم آن به سرمایه،به‌طور قانونمند رو به جهان‌گیری‌ داشت،اندیشه از لاهوت به هوت پرداخت و انسان و شناخت او و جهانی که انسان در آن می‌زید مبنای‌ آن شد و بخشی از شناخت(عکس العمل مغز به جهان)یعنی هنر آفرینی که ماهیتا نوجوست،توان‌ فوق العاده یافت زیرا با ماده اندیشه یعنی هستی و انسان در آن و جهان که بر آن زندگی می‌کند،رو در رو شد و به تدریج از وهم لاهوتی دور شد و به تخیل هوتی پرداخت و این نیز یکی از اسباب نوجویی شد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.