Skip to main content
فهرست مقالات

سهم ایرانیان از میراث تمدن اسلامی (بخش پنجم): شکوه تزئین

نویسنده:

(2 صفحه - از 16 تا 17)

کلید واژه های ماشینی : تزئین ،میراث تمدن اسلامی ،اسلامی ،سهم ایرانیان از میراث تمدن ،شکوه ،ایرانی ،هندسه ،انسان ،گل‌رو نجیب اوغلو ،واژه‌ها ،تزئینات هنر و معماری ایرانی ،تزئین در معماری اسلامی ،حیرت ،انسان کامل ،هندسی ،ظرافت ،طبیعت ،خیالی ،معماری ایران اسلامی ،عالم هنرهای ایرانی اسلامی ،تزئینات هنر ،ناخودآگاه ،تزئین هندسی غرب عالم ،تاریخی ،کتاب ،تزئینی هنرهای ایرانی ،معماری و تزئینات اسلامی ،باریک‌ترین ،خیالی انسان ایرانی ،نقوش

خلاصه ماشینی:

"چرا انسان ایرانی‌ کوشیده است تزئین را به باریک‌ترین شیوه به سرانجام رساند؟ دلایل این ظرافت و پاکیزگی بیش از حد و پردازش‌های‌ ناباورانه که گویی با تار مویی ترسیم شده‌اند چیست؟از این‌ جاست که باید بدانیم که اسلوب تزئین هندسی از چه محتوایی‌ خود را تغذیه می‌کند،او،انسان دیروز به چه دلایلی تا باریک‌ترین نقطه خود را کشانده است؟ لایه‌های ناخودآگاهی چنین باوری را می‌بایست در اوراق‌ کهنی جست که کوشیده‌اند از«سرشت کامل»و از«انسان‌ کامل»صحبت کنند،انسان کاملی که به طرق مختلف در پس‌ زمینه انسان ایرانی از دیرباز لانه کرده است،عزیز الدین نسفی‌ در مجموعه رسائل مشهور خود به عنوان(کتاب الانسان‌ الکامل)در بیان انسان کامل آورده است؛«... شکوه تزئین باید درک این سنت فکری است که می‌توان از شکوه و عظمت‌ باریک‌ترین نقوش تزئینی حرفی زد اسلیمی‌ها و نقش و نگاره‌های ایرانی همه ریزنگاری شده‌اند،تمام شاهکارهای‌ صنایع هنری ایران آن دسته‌اند که در اوج شکنندگی شکل‌ گرفته و اعجاب آن‌ها در محال بودن مکانی است که انجام‌پذیر شده‌اند،در تجربه‌ی این دستاوردها است که ما مدام سبک‌ می‌شویم چنان بی‌وزن که بتوانیم از جای برخیزیم،آرزوی‌ انسان کامل پر کشیدن به آسمان است به جایی که می‌اندیشید مکان ابدی است روح او به آسمان سبک درخواهد آمد( مرغ‌ باغ ملکوتم نیم از عالم خاک )از راه تزئین عده‌ای تا آنجا رفته‌اند،گویی انسان ایرانی عزم کرده است در جهان خیالی از روی باریک‌ترین مو بگذرد،برای ما که از افق دیگری به‌ تجربه‌های آن‌ها می‌نگریم اگر سودای درک لایه‌های حسی‌ آثار،بی‌تابمان کرده باشد به حیرت می‌توان گفت او از این‌ باریکه گذشته است،پس برای او که تا به این حد در جهانش‌ سبک شده،گذشتن از محشر و پل صراطش که به تشبیه تار مویی درآمده است نه تنها راهی،بل باکی نیست..."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.