Skip to main content
فهرست مقالات

نکته هایی در نقد مقاله « دفاع از حدیث(4) »

نویسنده:

(9 صفحه - از 118 تا 126)

کلید واژه های ماشینی : دفاع از حدیث ،حدیث در کتابهای معتبر ،علوم حدیث ،اعتبار حدیثی ،عقل زنان برداشت ،امام صادق ،عقل زنان ،معتبر ،فصلنامه علوم حدیث ،احادیثی صحیح ،نقصان عقل زنان ،نقصان عقل ،زنان برداشت می‌شود ،کاستی عقل زنان ،ضعف عقل ،ضعیف ،کتاب کافی ،کتابهای معتبر ،زنان برداشت ،جناب حسینیان ،کتابهای رجالی ،تردیدی در صدورش ،فصلنامه علوم ،ضعف بیان ،برداشت می‌شود ،کاستی عقل ،وارد شده ،مورد توجه

خلاصه ماشینی:

"نکته دهم: گفته اند: حدیث «حسن التبعل» در من لایحضره الفقیه (6/349) از امام جعفر صادق(ع) است، در حالی که با توجه به انفصال سند و تعبیر «روی» (به صیغه مجهول) معلوم می شود که سند حدیث مورد اعتماد شیخ صدوق نبوده و لذا آن را به صیغه مجهول آورده است، و در این صورت چگونه می توان یقین پیدا کرد که چنین حدیثی از امام صادق(ع) روایت شده است ـ با توجه به اینکه مرسل مجهول در من لایحضره الفقیه، فاقد اعتبار است؛ بنابراین حتی نمی توان از این سند ناقص و ناتمام، ظن به صدور حدیث از امام صادق(ع) پیدا کرد. نکته یازدهم: اینکه گفته اند: «سهل بن زیاد» به دلیل توثیق شیخ طوسی در کتاب رجالش، و توثیق وحید بهبهانی ثقه است، سخنی نادرست است؛ زیرا اولا: توثیق شیخ طوسی در رجال با تضعیف او در فهرست و استبصار، تعارض دارد و بنابراین هر دو از درجه اعتبار ساقط می شود؛ ثانیا: توثیق وحید بهبهانی که از دانشمندان متأخر بوده، سلیقه ای و اجتهادی است و چنین توثیقی در مقابل تضعیف بزرگترین رجال شناسان شیعه چون «ابن غضائری»، «نجاشی» در دو جا، «ابن الولید» و «شیخ صدوق» در مستثنیات نوادرالحکمة، و «إبن نوح»، «کشی» و «قتیبی» نمی تواند مقاومت کند و از درجه اعتبار ساقط است، بنابر این آنچه باقی می ماند تضعیف های زیادی است که درباره «سهل بن زیاد» وجود دارد؛ پس نامبرده طبق قواعد ضعیف و روایات او غیر معتبر است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.