Skip to main content
فهرست مقالات

سهم ایرانیان از میراث تمدن اسلامی (بخش چهارم): اصل تکرار

نویسنده:

(2 صفحه - از 12 تا 13)

کلید واژه های ماشینی : تکرار، تصوف، اسلامی، وجد، اصول تکرار، سنت، دینی، ایرانی، اصول، میراث تمدن اسلامی

خلاصه ماشینی: "هنرهای سنتی‌ [سهم ایرانیان از میراث تمدن اسلامی(بخش چهارم)] اصل تکرار محمد پرویزی مقدمه: در چارچوب هنر و سنت دینی و آیینی ما«تکرار»اصلی مسلم‌ است،انسان دیروز نه تنها مدام حرف و نقش مایه‌ها،بلکه به‌ واسطه‌ای آن‌ها خود را نیز تکرار می‌کند،در این افق او قصد عبور از خود را ندارد و در این آمد و شد مدام ریتم‌ها،همچنین‌ در دم و بازدم یک نواخت صداها،به ضمیر پنهان خویش‌ می‌اندیشد. در تقابل؛ «مولفان زیادی،از جمله بعضی مسلمانان،ادعا کرده‌اند که‌ تمرین‌های معنوی مرتبط به تصوف از منابعی بیرون از اسلام‌ گرفته شده و هیچ جایگاه مشروعی در این دین ندارد،ولی در مقابل می‌بینیم که سنت اصلی تصوف به توسط مراجع صاحب‌ اهلیت بی‌شماری پی‌ریزی شد که هم از دانش تخصص‌ شریعت و منابع اصیل آن بهره داشتند هم از علم نظری و عملی‌ طریقت،تقریبا هر کتاب مقدماتی یا عمومی درباره‌ی تصوف‌ که از دیر زمان تاکنون به قلم مسلمانی نوشته شده بخشی دارد که در آن مولف آیاتی از قرآن و احادیثی از پیامبر را نقل می‌کند و اگر ضروری به نظر می‌رسد توضیح می‌دهد که چگونه فلان‌ آیه با فلان حدیث پاره‌ای از مبانی اعتقادی و روش‌های‌ صوفیانه را تایید می‌کند. میراث تصوف» ساختار تکراری در اشعار مولانا«با این همه،مهم‌ترین ساختار تکراری در دیوان رومی چیزی است به نام ردی شامل یک یا چندین کلمه به دنبال قافیه‌ در پایان هر بیت که به عنوان یک پژواک یا ترجیع ثابت می‌ماند/میراث تصوف» درباره معنای ذکر بنگرید به:تمرین‌های معنوی در تصوف آغازین ایران/ میراث تصوف تکرار علوم قرآنی/علوم قرآنی عبارتند از علم«احصاء»یا شماره کردن آیات‌ سوره‌های مختلف،علم«ترتیل»و«قراءه»و«تجوید»که همگی به خواندن‌ آهنگین و غیرآهنگین قرآن مجید و تلفظ اصوات و حرکات کلمات آن‌ مربوطند..."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.