Skip to main content
فهرست مقالات

چند و چون هنر: مسیر مسدود ("دالی" زیر ذره بین)

نویسنده:

(2 صفحه - از 14 تا 15)

کلید واژه های ماشینی : نقاش، هنری، تخیل، فرم، سورئالیسم، آثار، نظریه سورئالیستی، سازماندهی اشیاء و عناصر بصری، تزیینی، نظری

خلاصه ماشینی:

"قرار بود هر کدام از آن‌ها با انتخاب یک‌ نقاش صاحب نام،صرفا سلایق و علایق شخصی‌شان را در قالب یک نوشتار دلی ارائه کنند،الان چند ماه از آن پیشنهاد گذشته‌ است و در اکثر مواقع محافظه کاری و ترس از قضاوت جماعت،این عزیزان را در نوشتن دودل و مردود کرده است،تنها از آن میان‌ اندکی بی‌آن که هراس و واهمه‌ی از حرف و حدیث‌های بیهودی رایج داشته باشند،اظهارنظرشان را با ما قسمت کرده‌اند؛ پیشاپیش از آن‌ها سپاسگزارم و این‌که شاید یا امیدوارم که این نوع نگاه کردن به تاریخ هنر و نهراسیدن از نام‌ها و عناوین،راهی‌ باشد برای رسیدن به سلیقه‌ای در تملک خودمان؛کریم نصر اولین هنرمندی بود که به پیشنهاد خیلی صادقانه و سریع پاسخ‌ داد؛پس این مجموعه را با سلیقه او آغاز می‌کنیم. در این صورت تأثیر تزیینی در خود مواد و مصالح عناصر تجسمی وجود ندارد بلکه کاربرد آن‌ها است که آن را به‌ عنصری تزیینی تبدیل می‌کند،به این معنا،مثلا کابرد رنگ‌ سیاه،به صرف توانایی‌اش برای نمایاندن رنگ‌های دیگر، ممکن است در اثری خاص جنبه تزیینی داشته باشد و برعکس‌ استفاده از رنگ طلایی در اثری دیگر می‌تواند نقشی غیرتزیینی‌ ایفا کند. این رنگ که عموما فضای جغرافیایی را می‌پوشاند و سطحی تخت به وجود می‌آورد،با حذف عناصر بومی آشنا-مثل کوه‌ها،درختان و خانه‌ها-این مکان را به‌ وجود می‌آورد که بیننده اثر-در هر کجای جهان که با آن‌ روبه‌رو می‌شود-واقعه تصویر شده را بخشی از اتفاقی بداند که‌ گویا در محیط جغرافیایی خود او به وقوع پیوسته است،در نتیجه آن واقعه‌ی بعدی جهانی پیدا می‌کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.