خلاصه ماشینی:
"در مواجهه با آثاری از این دست به سخنی میتوان به دادههای زندگی بسنده کرد و یک بار هم که شده باید بدون پیشداوری و جستجوی روابط اثر با زندگی هنرمند تنها به جهان آثار نظری میافکند.
اینکه مخاطب هموطن هنرمند چگونه با آثاری از این دست برخورد میکند در اینجا موضوع بحث نیست بلکه میخواهم این آثار را به عنوان یک بینندهی شرقی مورد بازخوانی قرار دهم؛و این همان برهانیای است که سبب میشود جهان این آثار را«ناکجا» بخوانم.
بر مبنای شواهد مکتوب در متون عرفانی هرگاه روایت گر«ناکجا»،سعی در بازسازی ملموس این جهان فرا فیزیکی در نظر سالک و یا خوانندهی عادی دارد ابزاری به کار میبندد که هر یک به تنهایی قابل درک و آشنایند؛اما ساز و کار استفاده از آن ابزار و ترکیبات نابهنگام آن ابزار ما را به جهانی تازه پیوند میدهد.
توصیفاتی استعاری از این دست، اغلب برای ارائهی نقشهای دقیق از«ناکجا»تلاش نمیکنند بلکه سعی در شکستن قوانین علی و معلولیای دارند که انسان وابسته به جهان محسوس به آن خود گرفته است."