Skip to main content
فهرست مقالات

سنت در مقام تجدد (نگاهی به آثار استاد مهدی اخوان)

نویسنده:

(2 صفحه - از 24 تا 25)

کلید واژه های ماشینی : معماری ،مجسمه ،منابع سنتی آثار استاد اخویان ،آثار استاد اخویان فاقد وجوه ،هنر ،آثار استاد اخویان ،مجسمه‌سازی ،اهمیت آثار استاد اخویان ،آثار ،آثار استاد مهدی اخوان ،سنت در مقام تجدد ،معماری اسلامی ،معماری مؤثر در آفرینش‌های مجسمه‌سازی ،آثار استاد مهدی اخویان ،مجسمه‌سازان معاصر ،سابقه وجه تزئینی کاربرد ،معماران و مجسمه‌سازان معاصر ،مناره ،هنر معاصر ،آفرینش‌های مجسمه‌سازی معاصر ،وجه ،معماری اسلامی در هنر ،اسلام در مجسمه‌سازی معاصر ،مجسمه‌سازی مؤثر در معماری ،معماری نسبت به سابقه مجسمه‌سازی ،تزئینی ،آفرینش آثار جدید در رشته ،مخاطب ،کاربرد آجر در معماری اسلامی ،کاربردی

خلاصه ماشینی:

"اما این ریشه تنها در ظاهر به کار گیری‌ صورت معماری اسلامی نیست بلکه بیش از همه در القاء فضای معنوی رایج در معماری‌ اسلامی است،به رغم آن‌که برای رسیدن به زیباشناسی ناب،آثار استاد اخویان فاقد وجوه رایج‌ کاربردی معماری ساخته شده‌اند؛وجوهی که همواره در مبانی نظری هنر،معماری را هنری‌ پائین‌تر از مجسمه‌سازی قرار می‌دهد. اهمیت این موفقیت زمانی دو چندان می‌شود که بدانیم اصولا سابقه وجه تزئینی‌ کاربرد آجر در معماری اسلامی مانع از آن می‌شود که مخاطب بدون توجه به آن به تماشای این‌ آثار بنشیند،در صورتی که بهترین برداشت‌ها از معماری اسلامی در هنر معاصر به مدد فنون و تکنولوژی جدید صورت گرفته است که حداقل مخاطب از این منظر نمی‌تواند مصداقی سنتی از کاربرد تزئینی مواد آن‌ها را در قضاوت خود لحاظ نماید. 6از همین رو وجه دیگر اهمیت آثار استاد اخویان یادآوری امکان استفاده از مواد بومی و سنتی است که اغلب در هیاهوی تکنولوژی‌ جدید به چشم نمی‌آیند و یا در صورت فاقد قابلیت بیان تجسمی برای هنر معاصر قلمداد می‌شوند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.