Skip to main content
فهرست مقالات

فرمالیسم خود محور معناگریز در تصویرگری معاصر

نویسنده:

(1 صفحه - از 15 تا 15)

کلید واژه های ماشینی : تصویرگری، فرمالیسم، فرم، محور معناگریز در تصویرگری معاصر، هنر، فرمالیسم خودمحور معناگریز، هنرمند تصویرگر معاصر ایرانی، فرمالیستی، مخاطب، هنرمند تصویرگر

خلاصه ماشینی:

"مختصر این که معلوم است که فرمالیسم خودمحور معناگریز در تصویرگری معاصر ما،انکار نشدنی است،اما چرا چنین‌ شد؟یا پیش از آن بپرسم آیا«فرم»در ذات خود چیز مخصوصی است یا فی نفسه فرمالیسم،از آن جهت که نشانه‌ی‌ شیفتگی هنرمند به اجزای اشیاء و تصویرهای عینی و ذهنی‌ است،منفور است؟روشن‌تر این که؛آیا هنرمند را گریزی از فرم‌ و شکل هست و مگر او ماده‌ای جز شکل برای کار هنرمندانه‌ دارد؟معمولا چون در داوری‌ها کم‌تر عادت کرده‌ایم عمیق‌ شویم،در عادت به تأیید یا نفی همه یا هیچ،مشتاقانه یا بی‌رحمانه همه‌ی اجزای یک پدیده را بر سر می‌گذاریم یا به‌ تمامی زیر پا. بنابراین‌ هنرمند تصویرگر می‌تواند«متن»مورد استناد خود را تنها بهانه‌ای برای تصویرگری نقاشانه‌ی خود بپذیرد و بیش از آن که در بند«روایت»قصه‌ای باشد یا به معنایی در عمق اثر خود توجه کند،درگیر تجربه‌های شخصی خود شود که به‌ زعم او،نیازی به هیچ اصالت و پایبندی به فرهنگ و جغرافیای‌ خاصی ندارد و کاملا شخصی است و او به تعبیری به شدت در خور نقد؛«هنرمندانه»می‌نامدش."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.