خلاصه ماشینی:
"راستی چرا فقط روی چند نمایشگاه تصویرگری در دنیا تبلیغ میشود؟یعنی نمایشگاه معتبر دیگری وجود ندارد؟یا انتخاب این نمایشگاهها هم در مسیر حرکت همان موجهای فرهنگی است؟اگر دنبال علت بگردیم متوجه میشویم که چرا عدهای تصویرگر خوب،وقتی آثارشان را به هدف چاپ برای هر ناشری میبرند رد میشود.
مشکل دیگر که شاید کمتر راجع به آن بحث شده است که اگر ما تصویرگران خوبی هم باشیم با ناشرانی که هیچ احتیاجی به ما ندارند چه کنیم؟ چند وقت قبل زمزمهای را شنیدیم که ایران فعلا به عنوان عضو ناظر در سازمان تجارت جهانی انتخاب شده است.
اما آیا از انجمن در این زمینه کاری برمیآید؟آیا میتواند ناشرانی بسازد که برای کیفیت کتابهایشان ارزش قائل باشند؟ بسیاری از این مشکلات باعث شده تصویرگران ایرانی از لحاظ فعالیت به سه دسته تقسیم شوند: گروه اول جوانانی که تازه به این عرصه قدم گذاشتهاند و فشار اقتصادی هنوز روی آنها تاثیری نگذاشته و با درآمدهای ناچیز قانعاند و البته امیدوار هستند که آینده بهتری داشته باشند."