Skip to main content
فهرست مقالات

هنرمندان معاصر ایران: مصطفی دشتی

نویسنده:

(3 صفحه - از 4 تا 6)

کلید واژه های ماشینی : خاش، نقاشی، مصطفی دشتی، زاهدان، یزدی، آب، بلوچی، کوه، شهر، بیابان‌ها

خلاصه ماشینی:

"تمام سال‌های کودکی و نوجوانی‌ام‌ در مزارع و آفتاب داغ دشت در میان کوه‌های خشک و سیاه‌ که دورتادور شهر چیده شده بود،گذشت؛کوه پنجه‌انگشت، صد تومانی،چهل‌مرد،تخت رستم این خشکی کوه‌ها و دشت، در مواقعی که بارندگی خوبی می‌شد(به قول بلوچ‌ها ترسالی) یک دفعه به قدری سبز و گل‌ها فراوان می‌شوند که انگار بهشت است. »3 «تصویر دشت کهن‌کمال،دشت گندم و خشخاش،دشت‌ دانه‌های روغنی،دشت کوه‌های سیاه،آسمان آبی،زنبورهای‌ سرخ،تصویر درختان بید کهنسال که هزاران گنجشک را پذیرا بودند،بوی نان تنوری که خواهرانم و زن‌های همسایه‌ می‌پختند،دعواها،قهرها،قطارهای فشنگ،دختران بلوچ که‌ موهای خود را تا پشت زانو می‌بافتند،جوان‌های ده که بر اثر رکاب‌ردن زیاد خون بالا می‌آورند،دیگ‌های آش امام حسین، بوی علف،بوی آب شور و لجن،بوی پهن،بوی دود اگزوز موتورهای ایژ،تصویر مردان بلوچی که از کار روزانه باز می‌گشتند و پیرمردانی که کنار جوی آب،در سایه دور از چشم آفتاب به افق خیره شده بودند. » اتفاقی که در این دسته از آثار او رخ می‌دهد،محدود شدن‌ رنگ‌هایش و استفاده از رنگ‌های تیره به خصوص سیاه‌ («رنگ سیاه فوق‌العاده دکوراتیوبوده و عمق بسیار دارد و قابل‌ بازسازی است»)،گزارش اکسپرسیونیستی در کارها توسط ضربه قلم‌ها و لکه‌های آزاد رنگ و نیز کم‌شدن هرچه بیشتر جزئیات است. آغداشلو در بروشور نمایشگاه وی در فرهنگسرای نیاوران‌ (1378)در همین ارتباط می‌نویسد:«از همان آغاز،در سال‌های پس از 1360 نقاشی را در همه جهات و ابزار و فنون گوناگون کار کرد وازنقاشی دقیق فیگوراتیو منظره‌ها، دشت‌ها،شب‌های شهرها و بیابان‌ها رسید به جایی که در این نمایشگاه می‌بینید،رسید به شیوه نقاشی«آبستراکت‌ اکسپرسیونیستی»که در تداوم همان کوه‌های بلند و شب‌های‌ سنگین ابری بیابان‌های گمشده در ظلمات و لکه‌های زرد و سپید جاده‌ها و رودخانه‌های پیچا،پیچ شکل گرفت."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.