Skip to main content
فهرست مقالات

سهم ایرانیان از میراث تمدن اسلامی (بخش هفتم): خاصیت آئینگی

نویسنده:

(2 صفحه - از 12 تا 13)

کلید واژه های ماشینی : آب ،خاصیت آئینگی ،اسلامی ،ایرانی ،اساطیری ،چشمه‌های ،آیینه ،خضر ،انسان ایرانی به خصایص آئینگی ،آب‌های روان و چشمه‌های اساطیری ،الیاس ،زلالی ،فرشته‌ی ،تزئینات ،فرهنگ ،تعلقات ،دستاوردهای انسان ایرانی اسلامی ،روان ،ناخودآگاهی ،میراث تمدن اسلامی ،خصایص ،داستان ،خصایص آئینگی از گذشته‌های ،آینه‌کاری ،داستان خضر و الیاس ،تزئینات معماری ایرانی اسلامی ،فرشته‌ی قلمرو آب‌های اساطیری ،دستاوردهای ،ایرانیان از میراث تمدن ،احساس

خلاصه ماشینی:

"او کوشیده‌ است در این راه به واسطه‌ی آن با ممارست،زنگار و لکه‌های تاریک را از تن آدمی بزداید و برای رسیدن به این زلالی و شفافیت آینه‌وار وجود راهی نیست،مگر با صیقل دادن و زدودن‌ این زنگار در روح و جان،و در خلوص این باور معماران کوشیده‌اند در قلمرو فضای نیایش‌ از تکه‌های آینه وجوه تکثیر شده آدمی را در خود حیران کنند،در چنین بارگاهی است که هیچ‌ چیز از نظر دور نمی‌ماند گویی آینه‌ها همه ضمیر پنهان آدمی را بیرون ریخته‌اند،ما برای کرنش با خضوعی خالصانه و برای عریان شدن روح به آن‌جا گام می‌نهیم احساسی که یک فرد معتقد در عبور از آینه‌کاری دار السیاده‌ی آستان قدس رضوی را متصور شوید،آن وقت تاثیر که آینه‌ها را در آشکارگی روان زائرین احساس می‌شود ما هیچ وقت از خود نپرسیدیم چرا خطاطان ما در سنت‌ کهن مرکب را به بار شتر می‌بسته و یا به آن صمغ می‌افزودند؟مرکب وجود با تکانه‌ای مستمر ساریانان در راه‌های کویری و کوهستانی جلا می‌گرفت و قوتی می‌یافت تا تراوش روح صیقل‌ یافته‌ی عارف خوشنویس را بی‌هیچ مقاومت و مانعی بر روی کاغذ میسر سازد،او خوشنویس‌ می‌بایست خویش را در آن باز می‌یافت،این پایه را در خط مرتبه‌ای بلند است در این مرتبه خطاط پی‌نوشت : (1)-فرهنگ اساطیر(و اشارات داستانی در ادبیات فارسی)دکتر جعفر یاحقی/تهران 75 (2)-پیشین(فرهنگ اساطیر)دکتر جعفر یاحقی را راه درازی است تا نگارش را به صیقلی‌ترین شکل و ناب‌ترین جلوه به مثابه آئینه وجود خود به‌ رشته‌ی تحریر درآورد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.