Skip to main content
فهرست مقالات

تأثیر اسلام بر معماری هند

نویسنده:

مترجم:

(3 صفحه - از 27 تا 29)

کلید واژه های ماشینی : معماری، هند، تأثیر اسلام بر معماری هند، اسلامی، بابر، مسجد، منار، طراحی، ساخت، مهندسی

خلاصه ماشینی:

"در واقع‌ این شوق اعتقادی حکام مسلمان بود که در این دوره از فعالیتهای ساختمانی حیرت‌آور و بی‌امان در شکل‌ شهرسازی هند به جای مواد فناپذیر،از سنگهای‌ متمرکز پایداری(از نوع سنگ قصرهای مستحکم) استفاده شد و محل سکونت شهری مردم عادی-که با نوعی طراحی با گنبد و مناره پیوند داشت-چنان رواج‌ یافت که طی آن آگاهانه تلاش می‌شد تا«شیخوراس» ( sarohkihs )و«ویماناس»( sanamiv )معابد هند را کوچک و ناچیز جلوه دهند. آنچه ابتدا توسط بابر با تلاشهای خستگی‌ناپذیر در داخل و خارج حومهء «آگرا»انجام شد،بعدها شکوفا گشت و در جهان با نام‌ «باغهای مغول»یا به عنوان ادامه و یا در برگیرندهء بناهای ساختمانی تاریخی مانند«مقبرهء همایون»در دهلی یا«تاج محل»در آگرا و یا باغهای دلپذیر مانند باغ‌ همیشه سبز«شالیمار»(محل استراحت مورد علاقه‌ تابستانی مغولها در دورهء افسانه‌ای کشمیر)مشهور شد. در مناطق دیگر هند،هر جا که محیط اجازه می‌داد، مانند«جهاز محل»در ماندو،قصرهایی با اتاقهای‌ زیرزمینی ساخته می‌شد که مشرف بر سطح دریا بود و ترتیباتی اتخاذ می‌شد که جریان هوای سرد شده از میان آنها عبور کند و در صورت نبود هیچ یک از موارد فوق،به آبهای زیرزمینی و کنار چاههایی مانند آب‌ انبارهای«احمدآباد»که اکنون به آثار برجستهء معماری‌ شهر گجرات تبدیل شده،پناه می‌بردند. این‌ پنجره‌ها بعدها به«جلیس»تبدیل شدند و از طریق آنها هوا می‌توانست از سرما به گرما عبور کند و جریانی را برای حرکت تهویه‌ها در ساختمانها،کنترل نور تند و نیز حفظ خلوت درونی یا پرده سرا-که در سیستم‌ اجتماعی اسلام بسیار اهمیت داشت-مهیا سازد و «جلیس»ها با یک چنین نقشی به طور طبیعی جایگاه‌ خود را در قواعد معماری اسلامی هند پیدا کردند و برخی از آنها مانند«جلیس»مسجد«سید سعید» احمدآباد و مقبره سالیم چیستی در فاتح پورسیکری در حد خود آثاری هنری به شمار می‌آیند."

صفحه:
از 27 تا 29