Skip to main content
فهرست مقالات

سینمای «رای»؛ حفظ مفهوم

نویسنده:

(3 صفحه - از 39 تا 41)

کلید واژه های ماشینی : فیلم، هند، ساتیا جیت رای، فیلمساز، تاگور، سینمای هند، فیلمنامه، کلکته، داستان، نام ساتیا جیت رای

خلاصه ماشینی: "البته این دوران از جنبه‌ای دیگر نیز برای رای مهم است و آن اینکه با هنر سینما آشنا شده و علاقه‌اش به آن شکل می‌گیرد. شروع کار او در هند با شروع کار چند فیلمساز معتبر دیگر همچون فللیینی،کوروساوا و برگمن در کشورهایشان همزمان بود و بنا به اعتراف تماشاچیان حرفه‌ای و منتقدین (به تصویر صفحه مراجعه شود) بین المللی،رای از نظر زیبایی شناسی هنری و روایت داستانگویی چیزی از دیگر همکارانش کمتر نداشته و ارزش کارهایش در حد همان فیلمسازان برجسته است. ساتیا جیت رای در طول سی سال فعالیت،سی و شش فیلم متفاوت را کارگردانی‌ کرد که هر یک از آنها برگی زرین در کارنامهء فیلمسازی او و سینمای هند است. پس‌ از ظهور رای در سینمای هند بود که چیزی به نام سینمای متفاوت در این کشورنضج یافت و زمینه را برای کار دیگر فیلمسازان خلاق مهیا کرد. مطالب زیر برگرفته از دیدگاههای رای پیرامون برخی مسایل است: فیلمهای اولیه در دوران تحصیل خیلی کم فیلم می‌دیدم،دلیلش هم این است که آن زمان‌ تعداد فیلمهایی که در سینماها و یا محافل به نمایش در می‌آمد،بسیار کم و محدود بود. زنان در فیلمهای رای حصور قوی زنان در فیلمهای من بیشتر اوقات بازتاب آن چیزی است که‌ نویسندهء اصلی داستان نوشته و این کار من نوعی تأیید بر نقطه نظرات آن نویسنده‌ است،اما در کنار این مسأله،این حرکت،نتیجه و بازتاب گرایشها و تجربهء شخصی‌ خود من از این قشر نیز هست. کارگردان نمی‌تواند در همه حالی فیلمهای شاد بسازد،وقتی صحبت دربارهء طرح مشکلات اجتماعی‌ است،این احتمال را هم باید در نظر گرفت که فیلم دارای کیفیت ناامید کننده‌ای‌ (به تصویر صفحه مراجعه شود)باشد و این امری طبیعی است."

صفحه:
از 39 تا 41