Skip to main content
فهرست مقالات

نگارگری هندی؛ نقش پرداز احساسها

نویسنده:

(2 صفحه - از 42 تا 43)

کلید واژه های ماشینی : هند، هنر، نگارگری هندی، شرق، هنر هند، نقاشی، هنر شرق نقشی اساسی‌تر، بودا، مسجد، نقش

خلاصه ماشینی: "م)به سند و پیامدهای آن در هنرهای تجسمی نمی‌توان‌ به آسانی گذر کرد و حتی تأثیر آن را نیز در پیکرتراشی بودایی به سبک«قندهار»- که به شدت از هنر یونانی و هلنیسم متأثر است-می‌توان پی گرفت. آثار هنری در این دوره-که فقط در بخشی از هندوستان رواج داشته است- شیوه‌ای واقع‌گراتر دارد و بودا به شکل و شمایل انسان ریختی به آپولون(خدای‌ موسیقی،شعر و طب در اساطیر یونانی)شبیه شده است. یکی از نقوش زیبای این غار، داستان«بلوهرو بوذاسف»است که نرمی حرکات و برجستگی نمایی پیکره‌های‌ «سانچی»را که در حقیقت میراث باستانی هنر هند است با خود به همراه دارد. از هنرمندان هند عده‌ای در مقابل مکتب بنگال واکنش نشان دادند و عده‌ای نیز تحت تأثیر هنر مدرن قرار گرفتند،که بدون شک نمایشگاه 1922 کلکته(که در آن‌ آثار هنرمندان مدرسهء«باهاوس»،کاندینسکی،پل کله،لیونل،یوهانس ایتن، فینینجر و دیگران به نمایش گذاشته شد)در این حرکت بسیار مؤثر بوده است. هنگامی که پیشروان هنر انتزاعی چون واسیلی کاندینسکی،موندریان،پل کله، کازیمیر مالویچ،برانکوزی و هانس آرپ اعلام کردند که آثارشان الهام گرفته از منابع روحانی شرق بوده است و بویژه از تعالیم دینی و معنوی هند تأثیر گرفته‌اند، عده‌ای از هنرمندان هند تلاش کردند تا از میراث فرهنگی خود الهام گیرند. تأثیر از این حوزهء هنری دارد و به طور کلی هنر بومی هند با آن گرایشهای گویاگری و عرفانی خود، همیشه در دوره‌های مختلف هنری حتی در دورهء هنرهای معاصر و مدرن،اصالت‌ خود را حفظ می‌کند و همین به آثار هنری هند هویت می‌بخشد."

صفحه:
از 42 تا 43