Skip to main content
فهرست مقالات

یادی از دکتر نورعلی برومند

نویسنده:

(7 صفحه - از 171 تا 177)

کلید واژه های ماشینی : موسیقی، برومند، نور علی برومند، ردیف، استاد، موسیقی اصیل ایرانی، نوازنده، مرکز استاد نور علی برومند، موسیقی ایرانی، درویش خان

خلاصه ماشینی:

"بهزاد میرزایی‌ یادی از دکتر نور علی برومند (1284-1355) موسیقی اصیل ایرانی،دوام و قوام خود را مدیون بزرگ مردی است که بیش‌از چهل سال از عمر گران‌مایه‌اش را بی‌وقفه صرف تحقیق،تفحص،آموختن و آموزاندن آن کرد. به این ترتیب او در هفت سالگی به حضور رضا روان‌بخش نوازنده ضرب‌ (به تصویر صفحه مراجعه شود) نور علی برومند رسید و در 13 سالگی به محضر درویش خان راه یافت و در عرض سه سال ردیف ابتدایی‌ درویش خان را با تار آموخت. محمد رضا لطفی نوازنده چیره‌دست تار و سه‌تار که از بهترین شاگردان استاد برومند به‌شمار می‌آید ویژگی‌های ساز استاد را چنین برمی‌شمرد:1 1)جمله‌بندی‌[های دقیق و منظم و استوار]؛2)تداوم ریز و تک ریزها؛3)ترکیب و انتخاب‌ راست و چپ در جمله‌ها؛4)تکیه با مضراب‌های مختلف؛5)تنوع تحریرها و استفاده از مضراب‌ سینه‌مال؛6)استفاده از دراب و شلال؛7)استفاده از سکوت‌های بین جمله‌ها؛8)بهره‌گیری از ردیف آوازی به‌ویژه شیوه‌ی طاهرزاده؛9)اهمیت دادن به ضرب قطعه‌ها و ردیف‌ها؛10) بداه نوازی بر پایه‌ی ردیف؛11)اهمیت دادن به جواب آواز و همراهی با ضرب؛12)اندیشیدن‌ به هنگام خلاقیت و تمرین و ممارست در آن. البته ردیف میرزا عبد الله‌ ردیفی بود که تا آن زمان بیش‌تر،نوازندگان تار و سه‌تار از آن استفاده می‌کردند،اما برومند از آن‌ جا که به استحکام و ترتیب جملات این ردیف اعتقاد راسخ داشت و آن را مناسب‌تر از سایر ردیف‌ها می‌دانست،این ردیف را برای اولین بار به نوازندگان همه‌ی سازها آموزش می‌داد. برای این‌که بدیهه‌نوازی غلط را تشریح بکنم می‌توان این‌طور بگویم:در موسیقی اصیل ایرانی وقتی یک موزیسین شروع‌ به نواختن ساز می‌کند درست مانند این است که یک نفر می‌خواهد سخنرانی بکند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.