Skip to main content
فهرست مقالات

زروانیسم آموزش روحانی - زرتشتی درباره زمان

نویسنده:

مترجم:

کلید واژه های ماشینی : زروان ،زرتشت ،زروانیسم ،روح ،مزدا ،اهورا ،اهریمن ،زمان ،اوستا ،زروانیسم آموزش روحانی ،هرمزد ،آفرینش ،جهان ،فضا ،سه‌هزار سال ،سه‌هزار سال کیهانی اهریمن ،کیهانی ،آسمان ،اندیشه‌ی ،متن ،زمین ،سه‌هزار سال از دوره‌ی آفرینش ،روشنایی ،جهان هستی میان نیروهای روشنایی ،اهورا مزدا چهارچوب‌هایی زمانی ،خداوند ،زمان آزمایش آفریده‌های نیک خداوند ،زرتشت سه‌هزار سال ،ایرانی ،ظهور

خلاصه ماشینی:

"آشکارا همچون دو جنگ‌جو،زمانی را برای‌ رویارویی گزیدند:«در چنین روزی در آینده نبرد خواهیم کرد»هرمزد به یاری جهان‌آگاهی‌اش می‌دانست که در این نه هزار سال،سه هزار سال نخست همه‌چیز همسو با خواسته‌های او خواهد بود،سه هزار سال دیگر در دوره‌ی همزیستی همه‌چیز همسو با خواسته‌های هرمزد و اهریمن خواهد بود و در نیمه سه هزار ساله‌ی سوم روح بدی سست و ناتوان خواهد شد و آن‌ها ستیزه‌جویی برای آفرینش را رها نخواهند کرد. در مرکز استوره‌های کیهانی زرتشتی‌گری مفهوم زمان نهفته است:نخست اهورا-مزدا جهانی ایده‌آل و آرمانی را سامان می‌دهد،و او برای سه هزار سال در آرامش به سر می‌برد و این تا زمانی که‌ (1). 1 اما پیش از همه‌ی این‌ها چه بوده است،پیش از آن‌که موضوع محدودیت بدی در مرزهای‌ فضایی و سه بعدی رخ دهد چه بوده است؟و اهورا-مزدا در چه جوهر زمانی وجود پیدا می‌کند؟ همان هنگام که او زمان محدود را می‌آفریند و در اوستا زروان،زمان ظهور طولانی نام گرفته‌ است؟پاسخ به این پرسش در متن فارسی میانه‌ی دادستان-(داوری روح دانایی)می‌آید که‌ بدینسان بیان می‌شود: «... حال روایت‌های متن پهلوی ازجمله دادستان این مطالب را بازتر می‌کند و خطوط را به‌هم‌ نزدیک می‌سازد: «بدینسان که کارهای زمینی بر بنیانی از سرنوشت‌ها[ازپیش قطعی‌شده‌]و زمان پایان‌پذیر و فرمانروا که خود زروان است فرمانروای دیرپا و پرتوان و در هر زمانی همان رخ می‌دهد که از پیش روا داشته شده است،همان که باید رخ بدهد..."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.