Skip to main content
فهرست مقالات

«گویا» و شر اهریمنی

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : نقاش، هنر، باروک، چاپگر، رامبراند، نقاش اسپانیایی دوران باروک، دوره‌ی باروک، جنگ، حکاکی، رنگ

خلاصه ماشینی: "اما به تقریب هیچ نقاش و مجسمه‌ساز دیگری جز«گویا»به چنین‌ دریافتی نرسیده بود؛از این جهت کارهای او را به درستی می‌توان با جهانی‌ترین و معتبرترین‌ دستاوردهای شعر و موسیقی برابر دانست. گرایش به پدیده‌ی اهریمنی و شگفت‌انگیز که درواقع بیانگر خواست و توانایی طرح اخلاق‌ در هنر به صورتی آشکار و هماهنگ بود،در این زمان نیز مانند همیشه چون عاملی مزاحم و گیج‌کننده در ساختمان کلاسی‌سیسم پدیدار می‌شود. حقیقت این است که اگر«گویا»وحشیگری‌های تکان‌دهنده،نیروهای ظلمت،اهریمنان‌ و بوزینگان را با این وفور و در چنین آشوب مهارناپذیری نشان می‌دهد،برای آن نیست که‌ عنصرهای شیطانی را ظاهر و محکوم سازد؛بلکه او نیز مانند سایر اخلاق‌گرایان بزرگ پیش از خود،هنرمندانی چون«بوش»1،«بروگل»2و«شکسپیر»مجذوب هیبت آن«شیطان نهفته در سرشت انسان»می‌شود. اگرچه همه‌ی ویژگی‌هایی که در کارهای گویا مطرح شد،تنها در سی سال آخر زندگی‌ متلاطم و متغیر گویا پدیدار می‌شود،با این همه یک عنصر مهم از همان ابتدای کار قابل‌ تشخیص است:زبانی شخصی که در آن دست‌خط نقاشانه و رنگ،حکم حرف اول و آخر را دارند. این‌ گرایش همچنین در نقاشی‌های دیواری وهم‌انگیزی که«گویا»از سال 1814 به‌بعد بر دیوارهای‌ خانه‌ی روستایی خود،«هوئر تادل سوردو»ترسیم کرد،و نیز در نقاشی‌هایی چون دو صحنه از دوران تهاجم ناپلئون یعنی پرده‌های«نبرد دوم ماه مه 1808»در 1814 و«تیرباران انقلابی‌ها در سوم ماه مه 1808»و حتا در چهره‌نگاری از«پادشاه کارلوس چهارم»دیده می‌شود. «گویا»نیز مانند هنرمندان سده‌های میانه این محصول ناقص الخلقه‌ی تخیل‌ خود،این نمایندگان شر و وحشت را با چنان درجه‌ای از واقع‌گرایی تصویر می‌کند که به‌طور معمول برای نمایش گوشت و خون به کار می‌رود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.