Skip to main content
فهرست مقالات

او «دانکو» بود

نویسنده:

مترجم:

(10 صفحه - از 755 تا 764)

کلید واژه های ماشینی : گورکی ،رمان ،داستان ،زندگی ،کارگر ،انسان ،شخصیت ،هنر ،پدربزرگ ،مردم ،سال آثار گورکی جوان ،مادربزرگ ،ماکسیم گورکی ،رمان داستان مبارزه‌ی انقلابی ،جوان ،مبارزه‌ی ،داستان زندگی گورکی ،روح ،طبقه‌ی ،طبقه‌ی کارگر ،حقیقت ،کار ،آثار گورکی ،روح انسان ،جهان ،اولین ،گورکی به شرح زندگی ،حتا ،کار گورکی ،زندگی هنر ستیز سرمایه‌داری

خلاصه ماشینی:

"درست است که‌ او هم چون نیچه از هنر ستیزی سرمایه‌داری متنفر است،اما آنجا که نیچه مردم را نیز جزء هنر ستیزان به حساب می‌آورد(و این مخالفت شدید گورکی را برمی‌انگیخت)؛از نیچه جدا شد و هنرستیزان را دشمنان سرسخت مردم دانست،مردمی که خود از میان آن‌ها برخاسته بود و از همان نخستین قدم‌هایش در راه ادبیات،در نقش سخنگ‌وی ایشان حاضر شده بود. گورکی به‌عنوان راه چاره‌ای برای این انسان‌گرایی منفعل و این بی‌ارادگی،انسان‌گرایی‌ حاصل از مبارزه‌ی انقلابی را عرضه می‌کند،که با حقیقت زندگی روبه‌رو می‌شود تا با تغییر زندگی و خود انسان او را از درون و برون رها کند. اگر نویسنده‌ی رمان‌ مادر قصد داشت که رشد آگاهی انقلابی را نشان دهد،چرا به جای پاول،آن«مرد پولادین»، پلیگیا فیلورنا را شخصیت اصلی داستان قرار داد-زنی که مجبور است برای رهایی از ترس‌ ناشی از زندگی و قیدوبندهای دیگر سخت مبارزه کند. نگاهی جسورانه به صورت زندگی و دیدن همه‌ی بدی‌ها و خشونت‌هایی که آتش چنان نفرتی را در قلب گورکی برافروخته بود او را معتقد ساخت که مردم توانایی مبارزه با پلیدی‌ها را دارند و سرانجام اگر به عادت خود یعنی صبر در سختی‌ها طولانی غلبه کنند و به جای جنگیدن‌ به آموختن بپردازند،در این کار موفق خواهند شد. لازم به ذکر است که گورکی آگاهی‌ سوسیالیستی خود را تنها با ارایه‌ی شخصیت«نیل»در نمایشنامه‌ی«در اعماق»و دیگر آثار-که‌ اکنون حتا مخالفان مکتبی او نیز آن‌ها را جزء آثار کلاسیک به حساب می‌آورند-آشکار ساخت، تا بدخواهانش این شایعه‌ی مغرضانه را که«گورکی در بستر فراموشی است»انتشار ندهند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.