Skip to main content
فهرست مقالات

دیدی بر آشامه ی هوم و آیین های وابسته به آن

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : هوم، آیین، سومه، آشامه ی هوم، اوستا، زرتشت، بخش هاون تراکه شاخه‌های هوم، نوشابه، گیاه، آب

خلاصه ماشینی:

"آدمی با نوشیدن آن، گمان می‌برد که خوش است!از خودبی خود می‌شود!و این هوم است،که ناساز با همه‌ی می‌های دیگر رامش اشه درپی دارد و سرخوشی آن،[تن را]سبک می‌کند. ژرژدومزیل استوره شناس بزرگ،پس از پژوهش‌های بسیار،نشان داد که در آیین ایرانیان و هندوان باستان و دیگر هند و اروپاییان خدایان سه‌گانه‌ای بر پایه‌ی سامان جهان و اجتماع‌ بنیان شده است!که تنها در اساتیر آن‌ها یافت می‌شود و بس!در این دسته‌بندی خدایان از «سومه»نیز یاد می‌شود که به همراه پری تی‌وی prthivi و آگنی agni و بری هاسپاتی‌ brhasapti در میان خدایان خاکی جای دارد. در بر ماندهای(-آثار)ایران باستان با برابر نهی نوشته‌های هند باستان کم‌تر می‌توان‌ فراپرس‌های جنسی هوم را نشان داد-که این خود نکته‌ی درخور نگرش است-شیوا خدایی که‌ هزار و یک نام دارد،سه چشم دارد و داس مه نو جبینش را می‌آراید که از تاج زلف‌های آشفته‌اش‌ رودگنگ(-نماد زایش و زادآوری)که چون شیر پاک وسفید است،جاری است و... از موارد با ارج دیگر که برای این‌ پژوهش آن است که در هنگام برگزاری نیایش‌های زرتشتی مزاداپرستان بر آنند که موبد برگزارکننده باید در همه‌ی زمان برگزاری آیین چشم بر ترکه‌های برسم که در دست دارد بدوزد برگزار کننده باید در همه‌ی زمان برگزاری آیین چشم بر ترکه‌های برسم که در دست دارد بدوزد (وندیداد،فرگرد 19 بند 19 رویه 876 پانویس،اوستای دوستخواه)در پایان،برای آشنایی با برسم به آن‌چه که دوستخواه در پاره‌ی دوم اوستا بخش پیوست آن 6-945 آورده،اشاره می‌دهیم:برسم،در اوستا(برشمن)از ماده‌ی(برز به معنی بالیدن و روییدن نام شاخه‌های تازه‌ بریده‌ی درخت است که هنگام نیایش و ستایش بر دست می‌گیرند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.