Skip to main content
فهرست مقالات

گفت و گوی دوستانه ای درباره ی آثار زنده یاد احمد محمود

(27 صفحه - از 142 تا 168)

کلید واژه های ماشینی : داستان، احمد محمود، رمان، زبان، ی آثار زنده‌یاد احمد محمود، شخصیت‌ها، مدار صفر درجه، تخیل، نثر، قصه‌ها

خلاصه ماشینی: "حال اگر بخواهیم مثال ملموس‌تری بزنیم: همیشه این نمونه را می‌آورم،ما در همسایه‌ها چون به صورت اول شخص مفرد روایت می‌شود با یک چراغ روبه‌رو هستیم،یعنی انگار که یک صحنه‌ی تاریک پیش روی ماست و نویسنده یک‌ چراغ داده به دست راوی داستان،راوی داستان حرکت می‌کند در صحنه،هر جایی شخصیت‌ می‌رود ما اشیا را می‌بینیم. در صورتی که در درخت انجیر معابد ما اول محیط را می‌بینیم بعد شخصیت‌ها و حرکت را،در دانای کل که به نظر من در مدار صفر درجه محمود آگاهانه آن را اختیار کرده اگرچه به واقع محمود از تمام ظرفیت‌های روایتگری این زاویه دید-ظرفیت‌های گسترده‌ی این زاویه دید-استفاده‌ نکرده به دلیل این‌که حدت و شدت عمل را در غالب حرکت شخصیت‌ها از داستان نگیرد،ما با وجود این‌که در مدار صفر درجه با زاویه‌ی دید دانای کل روبه‌رو هستیم که زاویه‌ی دید بسیار گسترده‌ای است که در طول و عرض و عمق زمان و مکان حرکت می‌کند،اما محمود از این‌ خصلت و ظرفیت بالا استفاده نکرده است. درعین‌حال بیان روایتی هم داشته باشد که تصویر بدهد و حرکت و جنب وجوش داشته باشد زبان احمد این دو خصوصیت را دارد و فکر می‌کنم از همسایه‌ها شروع می‌شود و برخلاف دوستم آقای قریب من آثار احمد را دو قسمت‌ می‌کنم،داستان‌های کوتاه احمد و رمان‌هایش،دا داستان‌های کوتاه همان‌گونه که نوشته‌ام و خودش هم می‌دانست معتقدم که اعتبار رمان‌های او را ندارد احمد محمود وقتی رمان‌هایش را نوشت شهر داستانی خودش را کشف کرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.