Skip to main content
فهرست مقالات

بابونه ای بر تپه های رجولیت عربی

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : شعر، زنی عاشق در میان دوات، غادة السمان، عرب، شعر غادة السمان، عشق، یاسمن‌ها، غادة السمان در شعرهای، انسان، شاعر

خلاصه ماشینی:

"از سال 1917-اعلامیه‌ی بالفور-که حساسیت جامعه‌ی عربی و به‌ویژه ادبیات(شعر)نسبت به مساله‌ی فلسطین برانگیخته شد و سپس در سال‌های 1948-شکست‌ اعراب از اسراییل-و 1970-دومین شکست بزرگ-که سبب دگرگونی‌های شگرفی در ادبیات عرب‌ شدند،تا امروز این روند دنبال می‌شود1ادبیات عرب راه خود را یافته بود،و اکنون نیز آن را پی‌گیرانه‌ دنبال می‌کند. تاکنون سه دفتر شعر از این شاعر،که به راستی شعرش انقلابی در شعر زنانه است،به کوشش و ترجمه‌ی دکتر عبد الحسین فرزاد،منتشر شده است؛«دربند کردن رنگین کمان»،«غم‌نامه‌یی برای‌ یاسمن‌ها»و«زنی عاشق در میان دوات». غادة السمان زندگی ادبی‌ خود را در سال 1963 آغاز کرد،-یعنی در اوج جنگ‌های منطقه،اوج دگرگونی‌های اجتماعی و درپی آن‌ دگرش ساخت و محتوای ادبیات عرب-که سبب شکل گرفتن شناسه‌های متفاوت و سراپا انتقادی شعر اویند. به هم می‌چسبیم/به خاطر ترس،یا عشق؟!»1 اما غادة السمان فراموش نمی‌کند که همین رابطه،در تمامیت ساخت خود،چگونه به رابطه‌ای‌ مسخ‌کننده،یک سویه و نابرابر بدل شده است،به همین سبب این رابطه در شعر او تبدیل به صدایی‌ معترض می‌شود،به شکلی که نمی‌توان برای آن در ساختار و فرهنگ سنتی و مردسالار پایه‌ای یافت، رابطه‌ای فراتر از زنجیره‌ی چارچوب‌های کلیشه‌شده‌ی سنت. جنگ با تمام گستردگی اثرگذار و ویران‌کننده‌ی خود،تنها در«دربند کردن رنگین کمان»است که‌ نمودی برجسته دارد و با این‌که به روشنی می‌توان رگه‌های حضور دردبارش را در دیگر دفترهای شعر غادة السمان نیز یافت،اما حضوری ناچیز و گذرا دارد. می‌شود گفت که مساله‌ی غادة السمان عشق، رابطه‌ی دو انسان-زن و مرد-و تمام تبعیض‌ها،توهین‌ها و تحقیرهایی است که بیش‌از همه در همین‌ رابطه،علیه زنان به کار رفته است،غادة السمان دیگر شدن تمام ساختارهای تبعیض‌آلود،کلیشه‌شده و مسخ‌کننده‌ی جامعه‌ی انسانی را در قلب شعر خود فریاد می‌زند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.