خلاصه ماشینی:
"خانم دکتر عبد الهی علاوه بر این کار مانا،در سال 1381 با همکاری چند تن از همکاران دیگر توفیق یافتند، درسنامهای برای فارسی عمومی دانشگاهها،با نام«سخن شیرین پارسی»تدوین کنند،اثر یاد شده نیز در سازمان مطالعه و تدوین کتابهای علوم انسانی دانشگاهها(سمت)چاپ شد و از مهرماه 1381 در چندین دانشگاه بهعنوان متن درسی برگزیده شده است.
پیوند پهلوان با گاو در شاهنامه به ماجرای فریدون پایان نمیپذیرد،بلکه بعد از او پهلوانان دیگری همچون سهراب و بهرام گور و حتا در مواردی خاص پهلوانان غیر ایرانی ازجمله کاموس کشانی با گرز گاوسر ظاهر شدهاند: همی برخروشید چون پیل مست یکی گرزهی گاوپیکر به دست1 این شدت توجه شاهنامه به گرزهی گاوسر موجب شده است این سلاح از نقش ویژهی خود در شاهنامه عدول کند و به قصاید مدحی و ستایش ممدوح نیز راه یابد که از نمونههای متعدد،تنها به ذکر یک نمونه بسنده میشود: به هیجا دشمنت گر شیرزور است علاجش زخم گرز گاوسار است2 به همین ترتیب جنبهی تقدس گاو به حیات پنهانی خود ادامه داده است و در میان عقاید و افسانههای دوران بعد از اسلام نیز خاطرههایی از آن اندیشههای کهن بازتابیده است.
به این ترتیب حضور همهجانبهی گاو در زندگی روزمرهای که اساس آن بر کشاورزی و دامداری نهاده شده بود،و نیز دور شدن از سرچشمههای اساتیری و ادیان کهن و جنبههای تقدس اولیه،موجب شد تا روزنهی دیگری از حوزهی خیال براساس ویژگیهای دیگر این جانور گشوده شود و آن قرار گرفتن بهعنوان مشبه به یا مستعار منه و حمل سایر آرایههای ادبی برای تلقین و بیان صفاتی کمابیش منفی همچون بلاهت،حماقت و پرخوری است."