Skip to main content
فهرست مقالات

انتقاد فیلم

نویسنده:

(3 صفحه - از 408 تا 410)

کلید واژه های ماشینی : فیلم، جذامی، دنیای جذامی دنیای ظلمت، سفید، خانه سیاه، ظلمت، ایدئولوژی، نشانه‌سازی، اقلیت، تولید

خلاصه ماشینی:

"انتقاد فیلم محمود یکتا سیاه است و سفید نیست نمادگرایی رنگ در«خانه سیاه است»(ساخته‌ی فروغ فرخزاد) توضیح:نوشته زیر به بهانه‌ی خانه سیاه است،تولید شد ولی هدف اصلی‌اش مورد سوال قرار دادن‌ سخن نژادپرستانه در انبوهی از کارهای هنری قدیم و جدید است. فیلم پرتر است از نمادهای جلب ترحم و خالی‌تر از میل جذامی شدن. یکی از مهم‌ترین این پیش‌فرض‌ها را می‌شود در«خانه سیاه است»مورد سوال قرار داد:چرا«خانه سیاه است»و سفید نیست؟گفتار فیلم جواب می‌دهد:«سایه‌های عصر دراز می‌شوند... نه تنها «خانه سیاه است»بلکه چندین هزار سال فرهنگ بشری،از جمله ایرانی،گونه‌ی ویژه‌ای از نماد،تشبیه، استعاره،در یک کلام ابزار ارتباط ساخته و به‌عنوان جان پناه ایدئولوژیک یک‌نژاد در اذهان همه‌ی نژادها پراکنده‌شان کرده است. کار هنری از راه ضربه زدن به آن‌چه طبیعی به نظر می‌رسد کوشش به وارونه‌سازی این معادله می‌کند. جذامی،هرچند که آرایش می‌کند،می‌رقصد،آواز می‌خواند،بازی‌ می‌کند و عروس و داماد می‌شود-یعنی تمایلاتش مثل ماست-تفاوتش،دیگرگونگی‌اش وحشتناک‌ است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.