خلاصه ماشینی:
"تحمیل افکار مارکسیست-لنینیستی به مردم به بدترینگونه تا پایان سالهای سی میلادی ادامه داشت و در گذر سالهای سلطۀ حکومتشوروی هر گونه یادداشت خیرخواهانه از تاریخ گذشته،آموزش میراث فلسفی وتبلیغ و تحقیق در آثار نیاکان خطر جانی داشت،و در برابر،پشت پا زدن به گذشته،بدگویی از افکار فلسفی،فرهنگی و دینی،تاکید پیاپی بر این معنی که خلق ماسراسر بیسواد بود و در جهالت زندگی میکرد،و مانند این تهمتها و سفسطههاهمیشه و همه جا از طریق رسانههای گروهی،مکتبخانهها،مدارس و...
این اقدام ضربهای تند و جدی به فلسفه در تاجیکستان دکتر علی صادقی &%10325FYKG103G% 1lحزب جنایتکار و جنایت پیشۀ کمونیست بود و تا اندازهای امکان بازگشت برخیروشنفکران به گذشته مردم خود و ارزشهای فرهنگی و ملیشان را فراهم میآورد.
کتاب موسی دینار شایوف از مهمترین پژوهشهایدر فلسفۀ تاجیک است که«ناتور فلسفه ابن سینا»نام دارد و به سال 1984 درشهر دوشنبه به چاپ رسیده.
همچنین دکتر موسی دینار شایوف توانستهسیستم فلسفی شیخ الرئیس و از جمله عقاید و اندیشههای او را دربارۀ رمان ومکان،ماهیت حرکت و مانند اینها به گونهای قوی و اعتماد بخش بررسی نماید.
گفتنی است که این نخستین اقدام و آغاز تحقیق فلسفۀ کلاممیباشد که جامعۀ تاجیکستان به تحلیل و انتشار آن سخت نیاز دارد.
بیسبب نیست که این جریان باتوجه عالمان فلسفه و تاریخ رو به رو شد و در این میان پژوهشهای پروفسور عبرانشریف اف با عنوان«تشکل مناسبتهای جمعیتی در تاجیکستان»(در سه مجلد)دارای اهمیتی جدی است،اما متأسفانه پژوهشهای انجام یافته در این کتاب-همانند دیگر تألیفات-در چارچوبۀ مارکسیست-لنینیستی صورت گرفته است."