Skip to main content
فهرست مقالات

در جستجوی هویت

نویسنده:

(2 صفحه - از 62 تا 63)

کلید واژه های ماشینی : تاجیکستان، تاجیکی، فیلم، تازۀ سینمای تاجیکستان و سینماگران، سینمای تاجیکستان، سینماگران، شوروی، کارگردانی، فیلمسازی، سینمای شوروی در کشور مااکران، آگاهی‌ماناز وضعیت تازۀ سینمای تاجیکستان، فیلمهای مستند، سینمایتاجیکستان، عنوان سینمای شوروی در کشور، تازۀ سینمای تاجیکستان مورد توجه، ساخت فیلم، ساخت، ساخته‌های فیلمسازان شوروی، مرکز گرایی شوروی سعی، اجتماعی، روسی، سینماگران روسی نخستین، اجتماعی جمهوریهای شوروی، سینماگران تاجیکی، گرایش، مهاجر، موضوعات تاریحی محبوب‌ترینژانرهای سینمای تاجیکستان، گرایش عمده در ساخت فیلمها، فرهنگی، تاریخی

خلاصه ماشینی: "این تأثیر منحصر به منطقهتحت نفوذشان(جمهوری تازه استقلال یافته)نبود،بلکه دایرۀ وسیع‌تری را در بر می‌گرفت،برای نمونه یکیاز عوامل مؤثر در ایجاد و گسترش سینما در کشور ماهمین مهاجرین روسی بودند و اینان نخستین مراکز وسالنهای پخش فیلم را در ایران به وجود آوردند. سینما در تاجیکستان همیشه تحت تأثیر تحولات ورویدادهای شوروی بوده است و سینماگران تاجیکی درآن زمان سعی کردند با توجه به امکانات و استعدادهایخود کپی‌هایی از ساخته‌های فیلمسازان شوروی انجامدهند و روانۀ بازارهای محلی کنند. دررویکرد تازۀ سینمای تاجیکستان مورد توجه قرار گرفتهاست،اما بازنگری تاریخ و فرهنگ تاجیکی بزرگترینمهمترین دلمشغولی‌ای است که بیشتر کارگردانهایاین کشور با آن رو به رو هستند؛بازنگری تاریخفرهنگی که طی هفتاد سال نادیده گرفته شده و حتیسعی بر زدودن آن شده است. به هر حال،با اطلاعات اندکی که از موج نو سینمایتاجیکستان به ما رسیده است،مشخص است کهسینمای این کشور درگیر یک بازنگری عمده به تمامهستی تاجیکی و تبیین دوبارۀ فرهنگ و تمدنتاجیکستان است که طی هفتاد سال در سایۀسیاستهای مرکز گرایی شوروی سعی در نابودی آن شدهاست."

صفحه:
از 62 تا 63